fest!

Strax efter 14 fick jag igår släppa det jag hade för händer och istället slänga mig in i duschen för att svabba av mig städdammet. Klockan 15 skulle vi nämligen vara på fest. Det var P's kompis PL som hade bjudit in till 40-årsfest utomhus. Jag får erkänna att jag var lite anti, för det är fan svinkallt ute, men vi hade ju tackat ja, så det var bara att pallra sig iväg. 
 
 
Hade inte hunnit fundera så mycket (läs inte alls) över vad jag skulle ha på mig, så jag valde det som fanns närmast till hands (tänkte vi skulle ju ändå vara utomhus, så varmt och bekvämt framför allt). Det blev nya blusen från Vero Moda, ett halsband från Åhléns, svart kofta från H&M; svarta jeans från Monki, Dr Martens (så klart), och så röda jackan som jag köpte på Mango i London förra hösten (och till detta stjärnhalsduken som jag köpte på Vero Moda i torsdags). 
 
Vi tog taxi dit och blev lite sena, men vi var inte sist så det var okej (PL hade sagt innan att han räknade med att folk skulle dyka upp mellan 15-16, så vi gick på det). Vi började med ett glas välkomsttbubbel (eller tre) under gasolvärmaren i trädgården (jag sedemera iklädd vantar för ja, det var som sagt kallt särskilt när man skulle stå och hålla i ett glas... men vantarna och gasolen värme gott). 
 
 
Gasolvärmaren extra knäckte som avlastningsbord för tomma champagneglas. :)
 
När alla var på plats bjöds det till bords. Vi plockade för oss från grillen där det bjöds både fläsk och fågel (kyckling) och sen öste vi på med (hemgjord) bea och potatissallad (fast snarare sallad med potatis i). Väldigt smaskigt! 
 
 
Till detta, vin, öl eller cider. Jag valde rött vin (och drack både Lindemanns och Rawsons  - mums!). Det hela intogs i ett stort - och ganska väl uppvärmt (phew!) - tält i trädgården. Var så pass mycket varmare innne i tältet än utanför att jag faktiskt kunde ta av mig jackan och vantarna. Skönt! (att vi strategiskt placerade oss nära en av värmarna skadade ju inte). :)
 
 
Kan tänka mig att PL blev lite funderasam när de flesta gästerna (däribland vi) dök upp utan paket, men han skulle bara veta.. Vi hade nämligen gått ihop och samlat till ett gäng presenter som hette duga (om vi får säga det själv).  Mellan middagen och kaffet började presentöppningen. Det gapade ju rätt tomt på presentbordet, men där (mellan en lite bukett blommor och en delikatesskorg) fanns en låda inslagen i rosa smurfpapper. Den fick han öppna. Den innehöll en lapp som berättade att han skall få hoppa fallskärm. :) PL som brukar vara rätt kaxig såg lite spak ut. :) (skulle jag också ha gjort...) 
 
Med presenten fick han ett A4-papper med namn på folk som hade varit med och skramlat till presenten. Han sa inget (det gör man ju inte och han hade kanske fullt upp med att noja över hoppet), men man skulle ju kunna tänka sig att det kändes lite snålt med sååå många namn på lappen och "bara" ett fallskärmshopp i present. Ja inte så "bara", men alltså han fyllde ju ändå 40... men som sagt han skulle bara veta. 
 
 
Mitt i kaffet och tårtan baxade nämligen Johan och Daniel in två stora stockar i tältet Dessa två stockar var itusågade, men därefter åter ihopsatta med spikar av storleken "skoja inte". Den första stocken lyckades PL öppna utan större bekymmer och den visade sig urholkad och urholkningen innehöll ett paket med en VHF (very high frequency) - radio (för kommunikation uten till sjöss/havs).  Han har nämligen nyligen tagit ett cert för användning av sådan. Den andra stocken fick han kämpa med ganska länge men när han äntligen (med svettig panna) lyckats öppna den visade det sig vara väl värt besväret, för den innehöll en AIS-transponder (någon slags båtpostionsgrej). :) 
 
Sen var det lite allmänt mingel en stund innan det var dags för presentöppning - igen! Killarna skojade lite med PL och baxade in en av stockarna igen, men innan han gick loss på den med full kraft sa de att de bara skojade och langade fram ett par paket till. Presentregnet avslutades med ett par strumpor; en röd och en grön för babord/styrbord samt en luftballongtur! (upp med luftballong och ner med fallskärm! :)). 
 
 
Vid halvtio tiden anlände MB, MW och DJ (aka "(MBM)") och började rigga scen innen i tältet. De hade nämligen hyrts in för att dra av några låtar. Vid det här laget var det jättekallt ute och lite kyligt även inne i tältet, men när grabbarna drog igång och folk (de som var kvar) började röra på sig blev det lite varmare igen. :) Två låtset, några granngnäll, lite allsång och en svängom eller tre senare var det dags för oss att säga godnatt och ta en bulle hem. En trevlig kväll  och jag tror att PL var rätt nöjd med den födelsedagsfesten! (minus gnället från grannarna då... herregud hur ofta fyller man 40?!)
 
vår plan om att ta det lugnt för att vara fräscha idag höll inte riktigt hela vägen, men äsch, det ordnar sig... 
 
MP:

vart har ni köpt hus nånstans??

jo det här med biljetterna till tv-programmet, det bidde inget för biljetterna tog slut tyvärr. vi får göra skoj istället =)

Svar: I närheten ;)
Kattis

MP:

*vi får göra nåt annat skoj istället skulle det så klart stå!!

Kommentera inlägget här: