hälsokontrollen

På jobbet erbjuds de (vi) som ska fylla 40 en hälsokontroll och eftersom jag snart är där (!!) så bestämde jag mig för att boka en tid för att se om det är så illa ställt som jag befarade. Jag har ju grymt dålig kondition (typ ingen) och mina matvanor är ju... well, låt oss bara säga att de kunde vara bättre (däremot nyttjar jag ju ingen tobak och dricker måttligt med alkohol, så det är ju bra iallafall).
 
 
I fredags var det alltså dags. Förra gången jag var där (då; 2011, pga en enkät där jag indikerat väldigt stressad arbetsmiljö) gjorde jag aldrig konditionstestet på cykel (pga orkade inte / hade ingen lust och blev inte övertalad) och kände inget förtroende för sköterskan som gjorde testerna (kändes mest som att hon ville att det skulle vara över så hon kunde gå på lunch... total waste av pengar för företaget). Den här gången fick jag en annan sköterska som kändes mycket mer förtroendeingivande och engagerad. Så. Jag gjorde även konditionstestet som alltså är 6 minuter på cykel i lagom takt.. (som när man har NOLL kondis kan vara nog så stressande.... - men jag överlevde - yey!). 
 
Hon kollade lite allmänt hur jag trivs på jobbet / med kollegorna (mycket bra), stressnivå (under kontroll numera), om jag motionerar (tyvärr inte) och sen lite mer specifika värden; längd (fortfarande 165), midjemått (under 80 "ska" det vara och det är det), vikt / BMI (helt godkänt, men lite mer än jag skulle önska, har ju lagt på mig några kilo (6) sedan min viktklubbsatsning 2009 och det syns - och framförallt känns... kläderna sitter lite för tajt), blodsocker (fick göra två gånger pga tänkte inte på att det är dumt att äta lunchsushi precis innan test...), blodtryck (lite högre än vanligt, 142/88, men kanske för att jag var lite uppe i varv?), kolesterol (en bit under fem, dvs godkänt, phew), hb (lite för lågt, bara 106, men det är för att jag slarvat med aranespsprutorna... :( normalt skulle hon markerat i protokollet att jag måste komma på ny hb-kontroll, men eftersom jag går hos läkare på KS/ medicinerar mot lågt hb så skippade hon det) och så då cykeltestet, dvs maxpuls/arbetspuls/syreupptagningsförmåga
 
Summa summarum: Over-all godkänt - men; konditionsnivån ur ett hälsoperspektiv kunde / borde helt klart vara bättre. 
 
 
Lösningen? Börja röra på mig / träna. Jag "brukar" ju vara duktig på att åtminstone, om än inte träna, så iallafall promenera, men den senaste tiden har jag bara inte orkat. Det är ju en ond cirkel.... ju mindre jag rör på mig desto tröttare blir jag... så jag ska försöka komma igång igen. Innan vi flyttade hade jag ju den där halvtimmen / timmen rörelse "gratis" när jag gick till / från tåget men nu bor jag bara 10 minuter från stationen, så jag måste hitta på något annat. Jag har ju köpt ett motionsband, så möjligheten finns - jag ska bara faktiskt GÖRA det också. Lättare nu när dagarna är längre tänker jag. Hoppas jag. 
 
(och sen borde ju hb ligga högre, men jag tog en spruta i måndags, så getting there... borde bli kallad till KS snart eftersom jag avbokade en tid den 23 mars pga semester, så får förhoppningsvis se då om jag ligger bättre till)
 
Anonym:

Hej! Grymt att få en hälsocheck ju! Det där med träning - jag tänker att vardagspromenader är ju ett bra komplement; men för egen del upplever jag att jag mår skit när jag inte regelbundet tränar på ett sätt som gör mig ordentligt svettig och höjer pulsen i topp (läs; spinning och löpning främst för mig) och även kombinerar med styrketräning. Märker att det är så guld värt för mitt allmäntillstånd. Nu är jag gravid, och jag är säker på att det varit tokigt mycket jobbigare utan bra grundkondition. Förstår att du har gjort en operation i höften, vilket jag gissar påverkar dina möjligheter till all typ av träning; men kanske hade en PT varit en ide? få hjälp att hitta något effektivist som passar just dig och dina förutsättningar? Kroppen ska ju förhoppningsvis hänga med och funka i måååånga år till, och några träningstimmar känns som en relativt billig livförsäkring :) Med vänlig hälsning, Anna

Svar: Ja precis, höftoperationen (-erna) begränsar till viss del, jag ska helst inte springa och hoppa eller så, men träna borde jag absolut. Simning och cykling är det ultimata, men jag hatar att simma så det går bort. Spinning däremot vore toppen. Jag tänkte alltid innan vi flyttade att OM vi flyttar närmare huvudorten (i kommundelen där jag bor) / gymmet så ska jag köpa kort och skaffa PT, men ett och ett halvt år har gått och det har ännu inte blivit av. :( Jag kan ju inte bli gravid (pga cancerbehandlingar) men en en grundkondis är drömmen. Ska försöka ta tag i det, men först ska jag försöka få till promenaderna, man måste ju börja någonstans och jag har ju bandet hemma.. ;)
Kattis

Anonym:

Absolut! Promenader är en toppenstart! (Gravidexemplet var bara ett exempel bland många andra på när det är bra med grundkondition, menade inte det på något annat vis; hoppas det inte lät fel! Var inte min mening). Har du kört spinning innan? Kan verkligen rekommendera att prova annars! Endorfinernas sprutar ur öronen! Hoppas du hittar något kul som funkar i vardagen och som känns roligt att gå till och inte motigt - träning som inte känns kul tenderar ju att inte bli av.

Svar: Nej nej, tog inte alls illa upp! Håller med helt och hållet, vore ju tex toppen att orka springa till tåget vid behov, det orkar jag inte idag, pga noll flås... :/ Har provat spinning, men det var måååånga år sedan, och jag gillade det då så det skulle jag absolut kunna tänka mig igen. Gillar step också, så det skulle jag jättegärna gå på också. Det är ju inte ultimat för höften, men jag tänker att det kan vara värt om jag hittade ett roligt/bra pass (det ju kräver dock att jag faktiskt går på några / letar efter ett). Det är helt klart på min "bucket list" att börja träna.
Kattis

Kommentera inlägget här: