barcelona i mobilen

Resan till Barcelona började okristligt tidigt i fredags och klockan 05:00 satt vi på Arlanda och tuggade i oss frukost.
Strax efter klockan 12 anlände vi (efter flyg + flygbuss + liten promenad) hotellet; 987 Barcelona Hotel Vi fick tillgång till rummet (som låg på andra våningen) direkt. Mycket bra.
Det var fint. Högt i tak och rent & fräscht med välfylld minibar.
Det fanns en tillhörande "uteplats", belägen som i ett atrium.
Vi lämnade av väskorna, bytte till lättare kläder och begav oss ut. Hamnade på McDonalds. :P Jaja. Vi brukar göra det. Och man vill ju prova så att det är lika i alla delar av världen.
Promenarade lite i solen
...och bestämde oss sedan hastigt och lustigt för att se staden från buss istället.
Såg alla väsentligheter (och hörde om dem på svenska (!) i bussens lurar)
Vi valde "Barcelona Bus Turistic" och åkte både den blå och den röda turen.
Sen hade vi lite träsmak så vi skippade den gröna.
Fick tex lära oss att denna skulptur heter "Kvinna med fågel". Hm. Jag tycker den ser ut som något annat.
Det var som tur var INTE gassande sol hela resan, det mulnade på lite under den senare delen av bussturen vilket nog var tur eftersom vi inte packat solkräm. Det var iofs en hop-on / hop-offbuss, men vi valde att inte hoppa av någonstans.
Efter avslutad busstur gick vi tillbaks till hotellet, tog en kort siesta (det är jobbigt att gå upp tidigt, gick inget vidare att sova på planet och vi var fortfarande båda rätt krassliga, så..)  och fräschade sedan till oss. Hade tänkt gå ut på stan men det hällregnade, åskade och blixtrade så vi satte oss i hotellbaren istället.
..och tackade efter varsinn öl och varsinn drink för oss och gick tillbaks till rummet och dunade.

På lördagen var vi mest ute och promenerade på stan. Kollade lite i affärer och bara njöt av att det var sol och varmt.

Inledde med frukost på hotellet. Stor (ej full) frukostmatsal som hade öppet till 11. Buffén bjöd på det mesta (utom ostpålägg till mackan). Ungefär allt var gott (utom automatkaffet, så ungefär som vanligt) :)

Tog varsinn öl och pizza ovanpå den gamla tjurfäktningsarenan som nu är shoppingcenter på Placa d'Espana (hissen upp de 5 våningarna kostade 1 euro/pers och vi valde restaurang La Tagliatella). Jag åt en Pepperoni Piccante som var väldigt god.

Senare på kvällen (efter "sedvanlig" siesta och dusch) hängde vi på stan. Fotograferade, promenerade och drack öl resp. cava på uteservering.

Söndagen konstaterade vi att La Rambla var rätt turisthysteriskt. Strosade bort till vattnet. Käkade glass, drack sangria och så. Övervägde att åka linbana. Avstod.

När vi återvände till 'stan' käkade vi middag. Jag valde tapas & cava och toppade med glass.

Senare på kvällen provade vi Bobby Gin

Fick godkänt. :)

På måndagen (igår) var det dags att checka ut. Vi käkade frukost som vanligt och vid 12 lämnade vi rummet.

Satte oss på uteservering och sög ut det sista solen och värmen och resan och någon timme senare tog vi flygbussen till flygplatsen och det var den resan det (i sammanfattning). Och nä. Vi var inte inne i någon av turistattraktionerna. Det gick bra ändå. :)

P har snorat och snörvlat mest hela resan men jag blev lite bättre efter första kvällen och har mått rätt bra. Blev dock sämre igen på flyget hem igår kväll så nu känner jag mig lite sänkt igen... :(