dagbädden

Just det ja, jag färdigställde ju dagbädden / soffan / gästsängen igår! Eller ja, jag byggde klart. Jag är inte nöjd med "bäddningen" än, körde lite "man tager vad man haver", så ska köpa ett nytt överkast eller något annat att ha som "sofföverdrag",  men så här gick det blev det (och gick det till); 
 
 
Jag mätte om det skulle få plats i rummet som jag tänkt; 
 
(det fick det)
 
P hjälpte mig att fixa ett par lastpallar; 
 
 
Jag införskaffade material på Biltema; 
 
 
Plattjärn, hjul, kopparrör & rörvinklar (att bygga armstöd av), penslar, färg (ej i bild, men billig tak&väggfärg) och sandpapper till maskinen så att jag skulle kunna slipa ner det värsta raspet.  
 
 
Det var regn i luften så P smällde upp ett tält åt mig på altaten så att jag ändå skulle kunna stå ute.
 
 
Det blir kladdigt när jag målar...
 
 
När färgen torkat (och vi återvände från vår Göteborgstripp) satte jag ihop pallarna i vinkel och skruvade fast hjulen. Satte två hålplattor upptill och tre under. Hoppas det håller... (pallarna är ju rätt tunga)
 
 
På med mina "armstöd" (hängarna från Granit) och sen på med skummadrass +  bäddmadrass från Jysk (följt av skrynkligt lakan). Hade egentligen kanske tänkt köpa en resårbotten, men jag tänkte att den kanske skulle bygga lite för mycket i höjd för att armstöden skulle komma till sin rätt - plus att det ju bli tyngre och dyrare - , så jag valde skumvarianten trots allt. 
 
 
Krönte verket med ett par filtar från IKEA samt ett gäng kuddar 3 som jag hade hemma och så de två vita nya (också från Jysk). Var lite inne på om jag skulle köpa såna cylinderkuddar också för att förstärka intrycket av soffa, men jag vet inte.... kanske det inte behövs? 
 
 
På den utstickande delen placerade jag en trave tidningar, en lampa och ett par ljus. 
 
Är ju inte händigast i stan direkt, men jo - jag blev nöjd :) 
 
var på ikea och letade färglada kuddar och fluffigt överkast för att fiffa till det hela lite ytterligare, men hittade inget jag gillade, så jag får leta vidare någon annanstans..
 
ps: eftersom jag hittade "färdiga armstöd" på granit behövde jag inte bygga några egna, mycket bra! (jag är ju lite otålig och vill att allt ska vara klart typ innan jag börjat..)
 
ps2: ja, det är lite tomt på väggarna vid bädden... men vi har inte kommit på vad vi vill ha där än, så det får vara så länge... (hyllor, tavlor.. annat?)
 
 
Kategori: DIY Taggar: huset, lastpallssoffa;
Anonym:

Fint!
/iamtheloveliest
Http://iamtheloveliest.wordpress.com

Svar: tack :)
Kattis

Kommentera inlägget här: