göteborg del2

forts. på tidigare inlägg

Fredag
På fredagen provade vi att äta frukost ännu lite senare för att se om den värsta anstormningen lättat då. Det var knappt. Konstigt, trodde verkligen att åtminstone barnfamiljerna skulle äta tidigare (än 10:15), men icke. Nåja, vi hittade plats och fick oss lite bröd & juice (m.m.) till livs innan matsalen stängde (10:30) och sen mötte vi upp Å vid spårvagnen för heldagshäng. Vi promenerade bort mot Haga, kikade lite i någon inredningsbutik (ångrar att jag inte köpte de där glasunderläggen), fotograferade, fick lite Gbg info av Å och njöt av att (is)vindarna från dagen innan stillat sig lite och att solen faktiskt visade sig (och till och med värmde lite emellanåt).

Fikade på Köttbullekällar'n (Cafe du Nord)s uteservering (SJUKT stora - och goda - biskvier!), spanade in trädgårdsföreningen & växterna / växthuset där och ölade på Lipp. En snabb burgare från Donken och vi var redo att börja promenera mot Liseberg. Innan dess dock ett besök uppe på Heaven 23 i Gothia Towers. Grym utsikt! Vi tog varsinn öl (förstås). ;)

Sen var det dags för besök på Nordens största nöjespark. Planen var mest att strosa och insupa atmosfär, inte att köa till och åka galna attraktioner - och så blev det.  Vi flanerade, fotograferade, provade kaninöron, köpte en och annan lott (eller ja, spelar på nummer gör man ju numera) - och sen åkte vi faktiskt (efter ca 30 minuter i kö) Kållerado också (vattenbanan). På vägen ut lyckades jag vinna inte mindre än 2 påsar chips vid Estrellahjulet! (jag som aldrig vinner något!)

Efter ett kort stopp på hotellet för att dumpa chipspåsar (jag), gå på toa (jag, P och Å), låsa in kameran (P) och byta skor (Å) gick vi till Miss Sophie för att äta middag. Vi valde burgaren alla tre och var alla nöjda (även om det inte hade skadat med lite mer sallad/grönt på den).

Efter maten vimsade vi lite hit och dit (Locatelli, Mr.P, Toso tror jag vi var inne på) i jakt på icke knökfullt ställe med antingen plats på (helst) uppvärmd uteservering eller inomhus, innan vi till slut hamnade på Caleo där vi (jag och Å) värmde oss med varsinn kaffedrink (för ja, det var lite kyligt på kvällen, ingen sommarvärme att tala om denna sommar tyvärr). Vi avrundade någon gång vid elva-tiden (inget nattsudd på oss direkt inte ;)).

Lördag
Lördagen bjöd på riktigt Oktoberväder. Efter frukost var jag ute på stan en sväng själv medan P - som hade lämnat jackan hemma - kollade på tv på rummet. Jag hittade inget direkt av intresse, men shoppade iallafall ett paraply till P. Vi hade tänkt åka Paddan (båtsightseeing) men struntade i det pga vädret och valde rundtur i Göteborg medelst buss istället (ja, taket var på). Käkade lunch (kyckling) på hotellet (Ruby Bar) och försökte vänta ut det värsta ösregnet.

När det lättade lite plaskade vi bort till Nordstan för att spana in shoppingutbudet. Det var vi inte ensamma om (fast det visste vi ju, eftersom bussen passerade där tidigare). Hittade inget direkt av intresse (men det är ju inte svinkul att prova när man gått i regnet).

Senare på kvällen gick vi till La Gondola igen för att äta middag. Där var det full rush, men vi lyckades ändå få ett bord efter bara någon minuts väntan i baren.

Vi delade på vitlöksbröd (mums!). Till varmrätt valde jag Gnocci Verdure (sjukt stor portion!) och P tog Spahetti Polpette Di Carne (som var het!). Avslutade med Irish Coffee resp. Caffè Baileys innan vi pinnade "hemåt" i kylan.

Söndag
På söndagen steg vi upp tidigt för att hänga på låset till frukosten (som öppnar kl 7). Där var JÄTTElugnt och skönt. Ingen hade hunnit gegga till smöret eller spilla grejer på golvet - OCH - det fanns platser vid fönstret så att vi kunde äta med utsikt mot avenyn. Lovely! (de andra dagarna fick vi sitta inne i "grottan" där barnens lekplats finns).

Sen packade vi hop, checkade ut och drog hemåt - och Göteborgsvistelsen var över för den här gången. En himla bra resa om ni frågar mig (fast vädret kunde ha varit bättre... men det är ju typ samma i hela landet, så...). Jättekul att träffa Åsa (tack igen för att du orkade guida/turista med oss genom stan!) - och alltid kul att se lite annat än hemmets fyra väggar (och så hotellfrukost.. mmm!).

Summasummarum: Alla ställen vi besökte var bra. Polska huliganer är läskiga. Göteborg är roligare när det är sol (fast ALLT är ju roligare när det är sol). Frukostbuffén på Rubinen avnjutes med fördel mellan klockan 7 och 8 (precis om informationsfoldern beskrev). Och ja - det ÄR roligt att turista i Sverige med. Undrar vars vi ska åka nästa gång? :)

men det här semestersvullandet (både mat och dryck) är inte så bra för min redan alltför trinda figur :O guuu' vad vi har frossat!

Kategori: Semester Taggar: 2015, semester;
Åsa:

Malmö kanske? Så kan man ta tåget över till Köpenhamn, det är mysigt! Så kan ni ta vägen om Österlen på dit-/hemvägen, ska vara väldigt vackert (bara sett på bild, ej varit där).

Tack igen för besöket i Gbg!

Svar: Ja, det skulle vara trevligt... bara de slutar kasta handgranater där i tid och otid :O Men nästa sommar kanske det har lugnat sig där..
Kattis

Åsa:

Hmm, ja jo. Har varit rätt oroligt. Men tycker Malmö känns kontinentalt, och Köpenhamn än mer såklart. Tågbiljetten kostar inte många kronor så man kan åka över och strosa på Ströget etc, sätta sig och ta en öl, äta lunch nånstans, strosa o fota lite till och sen åka tillbaka. Jag o mina kollegor gjorde det i september förra året, min chef bor ju i Malmö så vi hade en heldag i DK o sen party i hans hus på kvällen/natten (bara vi 4 på vår avd). Jättetrevligt! Drog en repa i Lund dag två, oxå fint.