rome baby

Vi är hemma igen efter ett par STEKheta dagar i Rom (alltså, det var SÅ varmt - till och med för mig som ju annars fryser!) Hade inte långärmat på mig en enda gång, ens på kvällen. Alltså, jag hade inte ens med mig en kofta när vi gick ut och käkade middag på kvällarna. DET händer ju typ aldrig (hemma). 
 
Vi åkte i måndags eftermiddag, landade vid sju, tog tåget (Leonardo Express) till Termini (tog ca 40 min - mycket smidigt)) och promenerade en kvart - tjugo minuter från Termini (centralstationen) för att komma till vårt hotell, Hotel Fiume. Hettan slog emot oss som en vägg när vi landade och jag var tvungen att kränga av mig min tunna kofta nästan direkt när vi började promenera. Vi fick ett av tre rum på femte våningen (högst upp) där det fanns en hyfsat stor gemensam terrass samt egna små sittgrupper direkt utanför rummen. Checkade in och gick sen ner till hotellbaren för en "stänkare" (höhö). Stärkta av denna gick vi sedan ut och och käkade varsinn burgare (ja men alltså, vi var rätt slut efter resan, så det gick bli så... och vi brukar ju göra det; prova donken på alla ställen vi besöker, hehe) :)
 
(vägen från stationen till hotellet)
 
På tisdagen hoppade vi upp rätt tidigt (i vårt rum som hade grym AC by the way), gick ner &käkade frulle i frukostmatsalen och kvart över tio var vi på väg mot sevärdheterna (i hettan - SA jag att det var VARMT?!). Vi betade av rätt många (Fontana di Trevi, Pantheon, Colosseum, Forum Romanum etc. etc.) - och jag hade SÅ ont i fötterna när vi (efter stärkande pizzalunch) återvände "hem" (till hotellet) för uppfriskande dusch och liten siesta (zzz). Någon timme senare stack vi ut på stan för att äta middag och hamnade till slut (efter fördrink - prosecco förstås - på något som jag tror hette River Wine Bar) på Mok som var himla trevligt. God mat, grym service - och gratis wifi. ;) (låg dessutom ett stenkast från hotellet). Vi käkade pasta (jag valde gnocci, P tog lasange) och drack mojitos.
 
Tyvärr började jag må illa (inte av maten utan för att jag tog min medicin efter maten (som vanligt).. trodde det skulle funka när jag käkat pasta och allt, men tyvärr inte (funkar kanske dåligt med moijito). Mådde SÅ illa (var länge sen jag mådde SÅ dåligt), att vi efter ett tag var tvungna att gå tillbaks till hotellet så att jag fick lägga mig ner och bara andas och vänta ut illamåendet en stund (brukar ta kanske 40 minuter eller så). Blir extremt ljud, ljus och tryckkänslig när jag mår så där så kan inte med höga ljud, starka dofter eller åtsittande kläder....  En stund senare var jag dock fit for fight igen så då bestämde vi oss för att gå tillbaks till Colosseum IGEN - för man vill ju ha nattfoton av kolossen också. ;D Sagt och gjort. Om vi hade ont i fötterna på eftermiddagen så var det INGET mot hur ont det gjorde när vi kom tillbaks på natten.. ojojoj, de formligen pulserade. Jag sov gott den natten kan jag säga. 
 
(prosecco på river och pasta & moijitos på mok) 
 
Till onsdagen hade jag bokat biljetter till Vatikanmuséerna och Sixtinska kapellet kl 15 så vi käkade frukost och laddade på rummet / terrassen innan vi någongång strax före 12 återigen traskade ut i hettan. Planen var att kolla in Spanska trappan på vägen (check!) och sen eventuellt ta någon sevärdhet på vägen tillbaks också om vi orkade (det gjorde vi förövrigt inte). Kan varmt (höhö) rekommendera att boka biljetter online om man ska dit förövrigt, mycket smidigare än att stå i den låååååånga kön i hettan och steka. Kan i övrigt konstantera att muséer kanske inte är min (vår) kopp te egentligen, men det var iallafall kul att ha sett Sixtinska kapellet - ävn om det var fullkomligt KNÖKAT med folk (turister) och vakter som ropade "SSSSCCCHHHHH....!" till den sorlande folkmassan. Men taket var fint. ;) (man fick tyvärr inte fotografera där "nåååå fåtåå, nååå viideåå pliiis" så ni får kolla här). 
 
(musei vaticani)
 
När vi kändes oss klara där satte vi oss på en restaurang i närheten och drack cola / käkade (citron&pistach)glass. Nice. Promenarade hela vägen tillbaks till hotellet (såg / gick upp för spanska trappan igen), tänkte stanna för en öl någonstans, men var så himla svettiga och äckliga så vi gick tillbaks till hotellet och duschade istället innan vi fräschade till oss för att gå ut och äta. Stannade dock till i hotellbaren för varsitt glas Prosecco först. :) Hade spanat in en restaurang som fått bra rekommendationer på nätet men den var av någon anledning stängd (?!) så vi landade på Disco Volante istället. Det började bra med god pizza och glass, mycket trevlig och snabb servitör men tappade i slutet när det tog en eeeeeeeeeeevighet att få notan. Vet inte riktigt vad som hände där men kändes som att de hade någon slags "intern kris" för det var inte bara vi som blev irriterade. Fick iofs en ursäkt för att det dröjde sen när vi väl fick betala, men där tappade de mot Mok (restaurangen från kvällen innan) helt klart, trots att vi fick in Grappa ("for the gentleman") / Limoncello ("for the lady") "på köpet".
 
På torsdagen (igår) var det dags att åka hem igen så vi gick upp lite senare än de andra mornarna, käkade frukost tills vi i princip blev utkastade från frukostmatsalen (10:30), packade och slappade sen på rummet / terassen fram till kl 12 när det var dags att checka ut. Jag kände mig rätt fräsch när vi lämnade rummet men var HELT sjöblöt när vi anlände Termini. Eftersom planet hem inte skulle gå förrän 19 så hade vi egentligen kunnat lämna bagaget i repan och strosa i Rom några timmar till men det var helt enkelt för varmt. Vi valde istället att fika på centralstationen och sen ta 13:35 tåget till flygplatsen. Där käkade vi, kollade i affärer och utnyttjade wifit tills det var dags att åka hem. Vi gick på planet sist av alla trots att vi nog varit på plats längst haha. 
 
 
Taxifärden hem gick med kanske VÄRLDENS sämsta chaufför - HUR kan en yrkeschaufför köra SÅ dåligt? Ryckigt, bromsade i tid och otid på motorvägen och körde typ mitt i vägen (liksom i båda filerna). Jösses. Dessutom regnade och blixtrade det ju, så bara DET var ju lite läskigt. Nä. Hem kom vi iallafall. Helskinnade. Phew. 
 
Nu ska jag tagga till för en tur med ersättningsbuss. Ska äta mat och dricka vin med brudarna lite senare. :)
 
ps: fler bilder kommer. naturligtvis. 
 
Kategori: Semester Taggar: 2015, semester;
Maria:

Åh det verkar varit en superhärlig resa! Fint hotell också!

Kommentera inlägget här: