undersökning

Gnööö, somnade kvart över nio i går igen. Kan v e r k l i g e n inte hålla mig vaken om jag lägger mig ner i soffan på kvällen och ofta är jag så trött så att jag inte orkar sitta upp utan måste lägga mig ner och då är det kört. Zzzzz. Såg bara första kvarten av Criminal Minds... Inte för att jag följer det så noga längre, men har man börjat att kolla så är det ju trevligt om man orkar hålla sig vaken så man får veta hur det går...
 
För någon vecka sedan fick vi (i samband med en inspirationsföreläsning som jag tyvärr inte hade tid att gå på) göra en arbetsmiljö/livsstilsundersökning (online-enkät) på jobbet eftersom det är många på kontoret som indikerat att stressnivån är alltför hög (folk inom olika avdelningar alltså). I undersökningen fick man svara på olika frågor gällande stress, utmattning, sömn, aktivitet, kost, alkohol/rökning och psykosocial arbetsmiljö. I slutet av undersökningen fick man dessutom bocka i en ruta gällande huruvida man kunde tänka sig att vara med i en Linkura-mätning (livsstilsmätning) om sådan skulle erbjudas.
 
Mina svar indikerade att det finns förbättringar att göra inom några (de flesta) områden (särskilt var jag tydligen i "bör förbättras" zonen för utmattning baserat på mina svar) och jag var således en av de (kanske 20 pers totalt?) som blev inbjuden till en genomgång för mätning idag (genomgången var uppdelad på 2 pass, så vet inte exakt hur många som var med på första passet, men vi var 8 på em).
 
Mätningen börjar ikväll vid läggdags och skall pågå i 3 dygn. Man ska ha på sig en Linkuramätare som mäter stress, återhämtning, sömn och fysisk aktivitet (någon form av ekg-mätare) i ett band runt kroppen under hela dygnet (minus när man duschar/badar). Man ska helst sova med den också alltså, men känner man att det inte går så kan man skippa det.
 
Ska bli spännande att se vad resultatet blir (antagligen kommer mätningen att visa att det är ännu värre än jag tror.. huuu). När alla resultat samlats in kommer några att erbjudas coachning under 4-6 månader för att skapa en bestående beteendeförändring. Jag är helt säker på att jag kommer att bli en av de som kommer att erbjudas detta, men vi får se. 
Linkura är alltså företaget som erbjuder mätning av hälso-och stressnivåer i organisationer/på företag (tror han sa att de samarbetar med Feelgood). 
Åsa:

Låter ju som en jättefin grej och företaget verkar verkligen ta signalerna på allvar. Mycket bra!!

Ska bli intressant att höra dina resultat sen och höra vad de rekommenderar för åtgärd(er).

innovativaintentioner:

Wow, ett företag som bryr sig om sina anställda, Grattis! Stress är inte bra alls, man kan ju bli ordentligt sjuk och gå in i väggen. Det kan ta ÅR att reparera sig om det händer. Tycker det är bra att du får prova på det där. Viktigt att ta hand om sig själv ♥ Lycka till!

Kommentera inlägget här: