fröknäcke

Ni vet när man vaknar en ledig påsklovsmåndag och känner att man a b s o l u t  måste baka fröknäcke - helst på studs? Ja. Den känslan. Den hade jag idag. Så, jag hoppade ur sängen och har nu fixat fröknäcke som är i ugnen i detta nu. Hoppas det blir gott. Medan jag väntar har jag gjort mig en blåbärs-mango-banan-avkokado-smoothie. Den blev iallafall jättegod. Mums! 
 
 
Edit: Det blev sjukt gott. 
Recept (på ett ungefär, jag höftade lite som vanligt)
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön (skalade)
1 dl pumpakärnor
0,5 - 1 dl chiafrön
Lite rapsolja (tog sista slatten ur flaskan så vet inte hur mycket det var.. men knappa en halv dl kanske)
1 msk fiberhusk
1 msk mandelmjöl
En nypa salt
2 dl vatten
Flingsalt att ha ovanpå
 
blanda frön, husk och mjöl i en bunke. tillsätt olja & salt. koka upp vatten och höll över blandningen. 
blanda ihop till en jämn smet. bred ut smeten på ett bakplåtspapper så tunt du kan. lägg ett annat papper ovanpå och kavla det ännu lite tunnare. om du kan kavla på plåt är ju det att föredra men det kan inte jag, pga kant på alla plåtar så jag kavlade på köksbänken och lyfte sedan (med lite besvär) upp det hela på plåten. bort med det övre pappret, på med lite flingsalt och skjuts in i mitten av ugnen på 150 grader varmluft. efter ca 20 minuter tog jag ut plåten lite snabbt och skar upp knäcket i bitar (kanske är det lättare att göra det direkt innan man sätter in den i ugnen). sen körde jag 20 minuter till och stängde av ugnen och lät knäcket stå kvar i eftervärmen en stund. tog ut plåten och lät det hela bli helt svalt innan jag bröt och lade knäcket i burk. välli' välliä gott. 
 
ajlimullersandvik.blogg.se:

mmmh, fröknäcke! I love it!!

Svar: Mm, blev så himla gott! :)
Kattis

NORRSKEN EMMA:

Gott gotti gott gott =)

ha en underbar dag
kram

Svar: Ja, mycket mycket gott!
Tack detsamma! :)
Kattis

Kommentera inlägget här: