resan till NY (del 9)

Fredagen den 17 mars var den sista hela dagen i NY och då hade vi bestämt träff med min äldsta systerdotter C (född 90 så inte jättegammal men äldst av tjejerna) - som av en händelse hade bokat in en resa för att möta upp två kompisar i stan just denna helg (en av kompisarna bor i NY och en hade flugit in från Sverige över helgen). C bor och jobbar annars i Los Angeles (hon jobbar med inredningsdesign). När jag messat med henne tidigare under veckan var hon lite orolig över väderläget i NY - hon bor ju som sagt i LA och har väldigt lite vinterkläder där... (när hon kommer hem till Sverige till jul och så möter hennes mamma (min syster) upp på Arlanda med vinterjackan, haha). Vädret hann ju dock bli liiite bättre än det varit tidigare i veckan till denna St Patricks fredag. Lite varmare och sol var det iallafall (så man behövde iaf inte ha dubbla jackor på sig).
 
Vi hade bokat in en förmiddagsfika, så vid 10-tiden svängde vi förbi huset där hennes kompis (och dennes man, någon form av höjdare på H&M) bor och där C inkvarterat sig tidigare under morgonen. Huset (The Continental) ligger nämligen på 885 6th avenue - och vi hade bestämt att vi skulle gå till Le Pain Quotidien vid Bryant Park (igen). Dels för att vi alla tre gillar stället och för att det låg bra till. :) Klockan 10 var jag och P på plats och precis då kom C ner. På LPQ var det ganska fullt, men vi hade lite flyt, då det var ett sällskap som gick precis när vi kom in. Nice. Gissa vad jag och P åt?! ;D Ja - våffla så klart. :P
Vi uppdaterade oss på vad som hänt sedan senast (C åt en muffin & drack juice för den som undrar ;)).  När vi kände oss färdiga gick vi ut och spanade på Bryant Park eftersom C inte sett den frusna fontänen. Vi såg ut så här (när P filmade oss till en instastory som C lade ut för att hennes mamma / min syrra skulle se att vi träffades).
Sen skulle C vidare mot nya äventyr med sina vänner (de hade lunchdejt), så vi följde henne tillbaks till The Continental och kramades hejdå / ta det lugnt ikväll (hon och tjejerna skulle på St Pat's firande med tequila på kvällen ;)). Eh, ja moster är lite kort.. 
Vi hade inga direkta planer för dagen, men P kom på att han nog ändå ville köpa den där Beer-skylten/lampan på Kmart så vi vände tillbaks dit. Han slog till på den och jag gick runt och letade efter något fiffigt som jag skulle kunna frakta hem mitt paraply i. Var nämligen osäker på om jag skulle få ta med mig paraplyet in i kabinen på planet (är ju ett sånt där långt lite spetsigt) och kände att när jag nu gjort mig omaket att lokalisera och köpa ett inte ville riskera att bli av med det. Tänkte att det är tråkigt om de vid check-in gaten säger att jag får ta med paraplyet in på planet och att det sen eventuellt blir stopp vid gaten..? Slutade med att jag köpte en rulle plast att plasta in det i (för jag bestämde mig för att det nog ändå var säkrast att checka in det). 
 
Gick till hotellet för att lämna av våra inköp (så klart var städerskan just då i vårt rum, så vi fick vänta lite) - och sen stack vi ut igen. Gjorde nytt försök med The High Line - och se denna dag var det öppet igen. Det såg ut så här ungefär; 
Ser ni?
"Lock him up"
Efter avslutad promenad där fortsatte vi till West Village...
...för att ta en kik på Carrie Bradshaws trappa. :)
Jag ser ut som ett jäkla UFO på ALLA bilder, men jaja... har varit där iallafall. Trappan är avspärrad för att man inte ska sitta / stå på den (det är ju folk som bor där..). Grannens trappa är också avspärrad.
Mer spännande än så där blev det inte. ;)
Under promenaden tillbaks "hemåt" kände vi oss hungriga, men inte på detta;
Slutade istället med att vi slank in på Elmo's för en bit mat (och dryck).
Jag åt spenatomelett och P tog... (surpriiise)... burgare. ;D I mitt glas? Riesling förstås! (vi är inte jätteombytliga, det är vi inte...)
Sen hände det ärligt talat inte så mycket mer den dagen, vi var slut. New York krafterna började ta slut. :O Vi hade tänkt gå till Times Square och ta lite kvällsbilder, men båda hade så vansinnigt ont i kroppen av de senaste dagarnas myckna promenerande så vi struntade i det. Pallade heller inte att dra ut på stan bland alla grönklädda St Pats day firare (det var galet by the way, med alla firare på stan tidigare under dagen). Istället njöt vi av den sista kvällen på hotell. Sov, duschade, läste, packade (jag), kollade på tv. Summerade. Kände oss faktiskt ganska nöjda. Vi hann ju ändå med en hel del under vår vistelse där - vädret till trots. Bra resa - även om jag så klart hade föredragit mer sol och värme och mindre snö och slask. ;)
 
På lördagen var det dags att packa ihop det sista, checka ut och bege oss mot Penn Station för tåg till Newark. Kanske jag bloggar om det också, vi får se.
Kategori: Semester Taggar: 2017, NewYork;
Åsa:

"Trump makes America psycho again" - hahaha! 😆

Anonym:

Gillar NY-rapporterna! Men jag undrar - vad tyckte du, blev du kär i staden eller inte? Aj löv New York. Har varit där två gånger. En gång i mars (sviiiinkallt/blåsigt/regnigt) och en gång i oktober (typ 20grader och vasaaarmt). Trodde att jag var klar. Men nu suger det i mig igen. Vill tillbaka. Måste tillbaka. -Jenny-

Svar: Alltså.. jag har inte riktigt trillat dit - inte som jag trodde att jag skulle. Men det kanske mest hänger ihop med vädret.. Skulle gärna åka dit igen, någongång när det är varmare. Men sen finns det ju så många andra ställen att åka till också... :) Fast jo, jag skulle inte tacka nej om tillfälle att åka dit igen skulle uppenbara sig...
Kattis

innovativaintentioner:

Alltså coolt ändå att ni besökte "Carries trappa", jag som älskar den serien är lite impad :)

Kommentera inlägget här: