solig vårsöndag

Nej, vi åkte inte in till Sergelstorg idag - och med tanke på hur mycket folk som samlats där enligt nyhetsrapporteringarna känns det som rätt beslut iom hur jag känner inför stora folkansamlingar. Men fint ändå att så många vill samlas för att hedra offren & sprida kärlek.
 
Istället har jag grejat här hemma. Läst ut en bok, sprayat min kopparram en gång till, käkat knäckemackor med ost, tittat på nyheterna förstås, druckit kaffe, ramat in en bit tapet, funderat på om det finns något mer jag kan spraya rosa - och gjort ett ryck ute i trädgården. Trädgårdstunnan var nästan full och kommer inte att tömmas förrän den 18:e, så jag kunde inte ta så mycket som behövdes, men jag tömde iallafall utekrukorna, klippte ner pionbusken och gjorde ett ryck i fulhörnet av trädgården; det där de förra ägarna planterade lavendel och såna där växter med stora gröna blad med lite vitt i, som blommar med vita blommor på stängel? Vet inte vad de heter - men efter lite googlande tror jag att det kan vara funkia.
 
Hur som helst det hörnet av trädgården ser typ förjäkligt ut, även under den "fina" säsongen. Alltså lavendel är ju trevligt och doftar gott (plus drar till sig humlor), men det är ju så... risigt?! Eller är det bara för att vi inte tar hand om dem kanske..? Gjode iallafall ett ryck nu och klippte ner dem. Får se om det hjälper. Och de där stora bladen? Njaeh, inte min favorit faktiskt. Men jag har inte kommit mig för med att tänka ut och plantera något som faller mig bättre i smaken... Aja, nu har jag tagit bort de gamla döda bladen, så nu ser det lite bättre ut. De blev liksom vita när de vissnade så såg helt galet ut där i hörnet. I hörnet finns förövrigt också en forsythia som snart blommar. Blommande buskar är trevligt, fast just gula är inte (heller) någon favorit..
 
Bättre bild på vasen jag sprayade igår; 
...och lampan; 
Ramen & tapeten; 
...och hur utekrukorna såg ut (eeeh, frääääscht); 
är lite sugen på att åka till plantagen och köpa något nytt och fräscht att sätta i åtminstone några av krukorna...
 
Kommentera inlägget här: