systerträff

Igår strax före 14 mötte jag upp mina systrar för en aldrig tidigare skådad systerträff. Ja, det är sant, vi har nog ALDRIG träffats bara vi tre (!!!). Iallafall inte så vitt någon av oss kan komma ihåg. Vi träffas ju inte så ofta överhuvudtaget, men när vi gör det så är alltid andra medlemmar ur familjen med.  Ni vet så där vid jul och jämna födelsedagar och så. Men igår var det alltså dags. Med anledning av syster M's 60-års dag i september hade vi bokat en systerträff (ja, jag är sladdis som ni vet... 15 år yngre än T som är tre år yngre än M ;)). M var bortrest på sin födelsedag men vi firade ju henne hos T i oktober och jag hade då knåpat ihop ett hemgjort presentkort för systerträff med kommentar om att datum för träff måste bokas genast vid mottagandet av kortet. Sagt och gjort, vi bestämde den 9 december och jag fixade en bokning dagen efter. 
Så - igår möttes vi alltså upp strax före två utanför Radisson Blu Royal Viking på Vasagatan, eftersom vi (läs jag) hade bestämt att första stopp skulle bli Skybar (som öppnar 14). Vi var lite tidiga så vi hängde på låset och var först upp & in. Beställde in varsitt glas bubbel, kikade på utsikten och njöt av att det för en gångsskull var ganska lugnt och tyst där uppe. 
M & T 
...och jag! :)
Under tiden vi satt där uppe fylldes det sakta men säkert på med folk och när vi lämnade en dryg timme senare var det om än inte knökat, så ändå fullt vid vid nästan varje bord. Vi promenerade bort mot Kungsträdgården och eftersom det fortfarande var en stund kvar tills vi skulle vara på plats vid vår slutliga destination stannade vi till på Café Söderberg för ett andra glas vin (tyckte inte det var supercharmigt där inne, så där tog jag inga bilder). Det gjorde jag däremot här, vid vårt sista stopp - på Grand Hôtel där jag alltså hade bokat för Champagne Afternoon Tea! (woop woop!) :)
Jag hade bokat mellan 16:30 - 18:30 och vid halvfem visades vi till vårt bord i Cadierbaren och en stund senare fick vi in varsitt glas bubbel.  
Sedan kom servitrisen in med detta (som hon också presenterade, men jag minns tyvärr inte allt):  
Alltså. Mmm! 10 olika varianter av goda grejer (om ni räknar ser ni 9 olika sorter på faten, den tionde hade den som lade upp missat så den fick vi in separat... missen påtalades av tjejen som serverade, det var ju flott, vi hade ju ingen aning, så vi skulle inte ha märkt att en grej saknades). ALLT var gott! Eller ja, allt jag provade, vilket var allt utom varianten med anklever eller gåslever eller vad det var. M fick min bit av den. Sconsen var to die for, hade gärna tagit recept på båda varianterna, de var grymt goda! 
Var så sjuuukt mätt när klockan slog halv sju, så då kändes det helt lagom att bryta upp. Vi hämtade ut jackorna och enades om att vi där var nöjda med vår systerträff. Vi bestämde att vi ses igen vid 14-tiden på julafton och kramades hejdå vid Kungsan; M gick till tunnelbanan, T konstaterade att det var 17 min tills hennes buss skulle gå så hon kunde lika gärna promenera hem till söder och jag drogs mot musiken lite längre in i Kungsträdgården. Bra dag! :) Pratade om att vi kanske borde göra detta varje år - så jag tror jag ska försöka dra ihop något i oktober/november nästa år igen. Eventuellt får respektive följa med nästa gång. Eventuellt. ;)
har inte varit på någon afternoon tea tidigare, så har inget att jämföra med, men kan ändå VARMT rekommendera denna, utsökta bakverk och scones, goda tillbehör, pol roger, trevlig & serviceminded personal och fantastiska lokaler / fin utsikt. supernajs! (gott te också! - och fint porslin)
 
innovativa intentioner:

Kul grej! Skulle vara skoj att göra samma sak med brorsorna någon gång, fast inte champagne kanske :) ev. go-kart och öl :)

Svar: Ja, kan verkligen rekommendera, roligt att göra nåt bara vi för en gångsskull :)
Kattis

Kommentera inlägget här: