cruisin'

Hej och hallå. Helgen (gårdagskvällen och del av söndagen) har tillbringats ombord på M/S Birka. Jag och P mötte upp de andra (AJ, DK, TT, AW och MW) på Birkaterminalen vid Stadsgårdskajen igår vid strax före fem. Gick ombord på en gång och satte oss oss vid en av barerna i väntan på att vi skulle få tillgång till våra hytter kl 17.30. 18 hade vi bokat 3-rättersmiddag på Compagniet. Jag och P hade valt det lite dyrare hyttalternativet (seaview comfort 2-bäddshytt) med fönster (för att fönster är ju trevligt och vi åker inte på kryssning särskilt ofta... senast var i juni 2015 i samband med min födelsesdag) - och bodde på däck 9 (alltså lite dyrare än de billigaste men på inget vis dyrast). Denna gång firade vi förövrigt DK som fick kryssningen i present när han fyllde 40 i november. De andra bodde på däck 8, 7 resp. 2. TT åkte utan sin fru och var den som valde det billigaste hyttalternativet nere på tvåan.
Tanken var att vi efter middagen skulle börja nerifrån och ta en drink i vardera hytt, men det blev inte så, vi körde hela förfesten i TTs, haha. Birka kör schlagertema på kryssningarna i februari och igår var Linda Bengtzing ombord och körde låtar med bandet Svea. Vi missade större delen, men hörde nån låt iallafall, bland annat när hon gjorde "Natteravn" (vilket var liite roligt eftersom vi hade lite "danskt tema" ett tag när DK körde uttryck lånade av Karsten Torebjer -- ja,men "har du kontakt?" ni vet ? ("naj for helvede" & "jag kender vad jag kender" "lets go to nightvision mode")). 
 
Anywho ;) Vi drack lite bubbel, dansade (jag och DK öppnade dansgolvet för som D sa; "vad spelar det för roll, ingen vet ju vilka vi är ändå" - true), skrapade av glasbitar från skosulorna och pratade - så där som man gör på kryssning. Väldigt trevligt (ja, inte det där med glasbitarna kanske men resten. det är ju alltid någon som tappar glas eller flaskor på dansgolvet tyvärr och AW fick sig en ofrillig öldusch ute på dansgovet). P vann lite pengar på rouletten också. Någongång efter midnatt stannade vi till vid Lobby Café för nattamat (korv med bröd). De hade sojakorv också, så även jag fick mig en matbit (med två korvar i ett bröd för att kompensera för att sojakorven är mycket kortare än den vanliga). 
I morse var det lite segt, men jag pallrade mig ur sängen vid halvtio för att möta upp MW och AW för frukostbuffé (den stängde 10). Även P anslöt (mycket otippat) en stund senare (när jag gick från hytten var han ff nedbäddad låååång under täcket). AJ - som var den som var mest pepp på buffén  - orkade inte upp (och TT & DK hade redan tidigare annonserat att de inte var intresserade av att äta frukost). Sen satt vi mest och hängde i lite olika konstellationer, drack nypressade hälsodrinkar, fikade, kikade lite mer nere i taxfreebutiken och så. Klockan 14 möttes vi upp hela gänget för att käka lunch. Sen shoppade jag ett par Edblad-örhängen i lilla smyckesbutiken (& AJ handlade några från SNÖ) och därefter var det dags att packa ihop och lämna fartyget. 
Bra helg - men jag önskar helgen var minst (minst!) en dag längre. Är rätt trött nu och inte alls taggad på att jobba imorgon (ska ju dessutom in till KS och ta prover igen...). 
Kategori: Livet Taggar: kryssning, smycken;
innovativaintentioner:

Kul att du hade en trevlig kryssning och bra helg. Välkommen hem igen och en ny härlig arbetsvecka :) Lycka till på KS!

Svar: Tack tack! Skulle hälsa från AJ att hon vill träffa dig! :)
Kattis

Åsa:

Däck 2 😱😱😱 !

Låter som en kul tripp! Önskar jag oxå hade kompisar att kryssa med! Här kör man ju Kiel om man ska sova över.

Svar: I knooow! Däck 9 kändes bättre :)
Kattis

Kommentera inlägget här: