resan till NY (del 2)

Första "riktiga" dagen i NY var det fredag (10 mars) och vi som hade gått och lagt oss tidigt, vaknade också tidigt. Jag hade sovit lite oroligt pga ovant med så mycket "okända" ljud (bilar & polissirener och ljud ute i korridoren). P stoppade i propparna men jag valde att inte göra det (brukar ju kunna sova ändå. Hur som helst, vi var uppe med tuppen och stack ut ganska tidigt för att äta frukost. Bestämde oss för Murray Hill Diner (som ligger på Lexington Ave). Blev lite ställd över vädret, för det var iskallt och snöade på tvären. :( (snöblandat regn). Det som var som himla fint dagen innan. Jag hade lämnat mössan och handskarna på rummet och det var - kunde jag konstatera - ett misstag. Brr.
 
På dinern drack vi kaffe och käkade varsinn äggmacka (fried egg sandwich). Kostade ca 13 USD totalt (med skatt & dricks). Kändes som en klassisk diner med såna där bås ni vet och personal som kom och stänkte i mer kaffe lite då och då. Alltid lite förvirrat vad gäller om man ska betala vid bordet eller vid kassan på väg ut, men här betalade man på väg ut (efter att ha bett servitrisen om notan). Tog visst bara en bild där av någon anledning (trött?) och den blev inget vidare, så ni får googla om ni vill se bilder därifrån. ;)
Efter avslutad frulle gick vi tillbaks till hotellet för att hämta upp mössor och vantar och sen gick vi direkt ut igen. Vädret var allt annat än mysigt, men hey - vi hade ju inte kommit till NY för att bara häcka på rummet, så... Klockan 8:59 meddelade min klocka att vi hade gått 8000 steg. Heh. Vi promenerade downtown och köpte varsinn vatten (behövs när man går så mycket...annars får iallafall jag kramp). Vi hade ju inte gjort upp någon plan för dagarna utan gjorde allt lite som det föll sig / beroende på vad vi kände för just där och då. Denna dag promenerade förbi Washington Square Park (och den där bågen ni vet). Lite dåligt med bilder från den här dagen, mycket pga vädret. Det var liksom inte kul att fotografera i det grå och kallblöta. :( 
Ja, ni ser ju. :O
Fortsatte gå och hamnade till slut vid Ground Zero och Westfield WTC. Var inne i köpcentrat och kikade lite och värmde oss.
P i det härliga vårvädret; 
Mm.. och här står jag och myser framför en av fontänerna...
Vi var ganska blöta och kalla och inte så sugna på att gå in på museet, så vi struntade i det helt enkelt. 
När vi kikat klart på omgivningarna runt ground zero vände vi tillbaks mot hotellet och midtown Manhattan. Var ganska hungriga vid det här laget, så vi stannade till för något att äta på något som hette Tribeca någonting (minns inte exakt, var mest glad att kunna sitta en stund i värmen). Jag tog en cream-cheese bagel och P valde en äggmacka igen. Kaffe till det (för att liksom värma oss inifrån). Typ 2nd breakfast. Ser kanske inte så kul ut men den smakade himmelskt. :)
Under promenaden tillbaks passerade vi The Paparazzi Dogs. Tog en bild förstås (eller flera). 
Passerade även detta.
Bara mobilbilder tyvärr - var som sagt inte alls taggad på att ta upp systemkameran i detta väder... Var ganska skönt när vi kom tillbaks till hotellet. Var blöt ända in på underkläderna. Drog upp värmen på rummet och tog en het dusch för att tina upp. 
Jag konstaterade att vi redan avverkat 20515 steg.
När vi duschat, tinat och vilat fixade vi till oss och P googlade matställen medan jag messade med min systerdotter. Bestämde löst att vi kanske skulle ses på fredagen då hon skulle komma til New York för att hänga med kompisar över helgen (hon bor & jobbar till vardags i LA). Hade inte sett henne sedan julafton. Stack ut på stan igen. Nu var det plötsligt sol och blå himmel, så man blev lite lurad att det skulle vara varmt. Det var det INTE. 
Jag hade lämnat halsduken på hotellet (dumt, jättedumt) och orkade inte gå tilbaks för att hämta den, så vi hastade in på H&M där jag köpte mig en för 9 dollar (den här om det var någon som undrade). På H&M för det fullt ös förövrigt med DJ som spelade hög musik. Lite väl stökigt för att man skulle orka handla i lugn och ro (men det skulle vi ju inte heller).  Kikade lite på stan och gick därefter till Vapiano och käkade (ja, men ibland är det kul att se hur de utlänska motsvarigheterna är i jämförelse med hemma). Kunde konstatera att där var det lugnt och skönt och ingen större skillnad mot hemma (eller ja, nu käkar jag ju inte jätteofta på Vapiano här hemma / i Sthlm, men jag tror inte det var någon skillnad). Vi käkade pizza. Här är min vegetariska variant; 
När vi hade ätit klart (notan slutade på 43 USD btw) hade det börjat skymma och Empire State Building var upplyst. Fint. 
Mina anteckningar från kvällen lyder; "Tillbaks på hotellet  vid 19. 29000+ steg. Ont i vänster knä och höft.  Tog tidig kväll igen. 8 minusgrader till natten. Brr."
 
Låg på rummet under täcket och kollade på TV och njöt av att inte behöva gå mer den dagen. :) Jag (min kropp) var nog ff inställd på svensk tid...
Kategori: Semester Taggar: 2017, NewYork;
innovativaintentioner:

oj vilket busväder ni hade :)

Svar: Ja, verkligen! :O
Kattis

Kommentera inlägget här: