blomkålspizza

I torsdags när vi var ute på AW och käkade pizza tipsade FA om ett ett recept på blomkålspizza som hon visst brukar göra och som enligt utsago är supergott. Hon lovade att maila receptet sen, men jag är ibland (eh..) lite otålig av mig så jag orkade inte vänta. Googlade mig fram till några olika recept och kombinerade sedan ihop dessa till en "egen" variant som - skulle det visa sig - också blev supergod! Prova vettja! (om ni inte redan gjort det alltså). Så gör man (jag): 
 
  • Sätt ugnen på 250 grader.
Det var vad jag hade tänkt göra, men P hade redan ugnen igång på 200 grader eftersom han höll på och gräddade sin lasagne där inne, så 200 grader varmluft fick det bli. Men jag tänker mig att 200-250 grader någonstans är lagom. 
 
Först fixade jag botten och till den använde jag följande; 
 
225 gram ekologisk blomkål
0,5 dl riven västerbottenost
50 gram mozzarella
2 msk mandelmjöl
1 ägg
1 krm salt
0,5 - 1 tsk torkad oregano
  • Mixa rå blomkål till ett fint ris i en matberedare. Lägg i en skål och mikra 4 minuter på full effekt. Låt svalna. Krama ut vätskan. Blanda blomkålsriset med ost, oregano, chiliflakes, mandelmjöl, salt och ägg till en deg.
  • Bred/platta ut degen till 2 runda pizzor (för 2 port) på en bakpappersklädd plåt (obs: smörj gärna bakplåtspappret med lite olivolja eller nåt, annars finns det risk att bottnarna liksom fastnar i pappret).
  • Grädda i mitten av ugnen 8-10 minuter tills bottnarna är gyllene och krispiga. Ta ut och låt svalna något.

(jag gräddade mina i 10 minuter i 200 grader i nedre delen av ugnen, under lasagnen och sen körde jag kanske 2 minuter uppe i 225 grader (varmluft))

(okej, jag borde kanske ha kramat ur vätskan men jag orkade inte, det funkar även om man inte gör det, men det stod i de recept jag såg att man skulle göra det, så det kanske blir bättre om man gör så - men alltså även helt godkänt om man struntar i det).
  • Förbered toppingen
Medan bottnarna svalnade fixade jag "tomatsås". Eller ja, jag hade ingen tomatsås hemma, så jag gjode samma "tomatröra" som jag brukar göra när jag gör knäckepizza; dvs en som består av 3 msk tomatpuré, 1 msk olivolja, en riven vitlöksklyfta och 0,5 - 1 tsk chiliflakes. (vill man ha ännu lite mer spice kan man tex stänka i lite tacosås, det gjorde jag.. nån santa maria "medium"-sås.. kanske en tsk bara eller två men ändå, annars kanske sambal oelek eller nåt)
 
Som topping hade jag 1 schalottenlök, 1 tomat, 40 gram zucchini (hyvlad), 75 gram mozzarella (resten av bollen) plus 1-2 msk riven västerbotten. Plus pizzakrydda. Så här: 
  • Grädda ytterligare ca 5 minuter.
Krafsa upp pizzan (kanske med lite besvär om du slarvat med att smörja in bakplåtspappret) på en tallrik. Ät och NJUT! (har man ruccola hemma är det säkert gott att lägga på lite sån efter gräddning, men det går lika bra utan)
 
så. himla. gott.  ! ! !  (nu var jag iofs utsvulten och hungern är bästa kryddan och allt det där, men jag tycker ändå ni ska prova. topping kan ni ju välja & lägga på som ni vill) :) zucchinin kan man ju tex steka på lite innan om man så önskar, men jag tycker inte det behövs, jag gillar den så här. 
Kommentera inlägget här: