end of an era

Igår tog jag mitt kanske livs allra sista Glivec-tablett. Patentet på medicinen (som vad jag förstår var den första i sitt slag på marknaden) har visst gått ut, så nu när man får Glivec (som jag ju alltså äter för att min kropp inte ska bilda sjuka philadelphiakromosomer / leukemiceller) på recept måste man ta ett billigare alternativ eller betala mellanskillnaden (på x antal tusen själv). Har pratat med min läkare som säger att det är lugnt, det är samma verksamma ämne (imatinib) i de nya tabletterna, men jag tycker ändå att det är lite jobbigt. Läkaren sa att hon vet folk som mått bättre (eller ja, alltså inte lika dåligt) av de nya tabletterna (tror hon nämnde mindre illamående och svullnad) - men om det finns folk som mår bättre (eller samma) - så lär det ju garanterat finnas andra som också mår sämre.. Hence lite jobbigt. Men vi får se.
Håll tummarna. Tar alltså första tabletten (som by the way är lite större) idag. 
 
lite googlande visar förövrigt att medicinen heter Gleevec i andra länder (USA). Did not know. 
 
Åsa:

Urk för stora tabletter! Får kväljning bara vid tanken.

Hoppas du är en av de som får f ä r r e biverkningar, surt med pengen som ska ut dock...

Svar: Jag har inga problem med att svälja stora tabletter som tur är, men ändå onödigt att dessa är större. :/ Behöver ju inte betala nåt nu när jag har bytt, de går på frikortet.. det är bara om jag skulle vilja behålla gamla Glivec som man skulle behöva betala. Ja, hoppas att jag kan ha lite flyt denna gång och kanske kan må lite bättre av dessa. :)
Kattis

innovativaintentioner:

håller tummarna för att nya tabletterna funkar för dig!!!

Kommentera inlägget här: