oslo del 2

Nu ska vi se, var var jag i min rafflande berättelse om helgen i Oslo... Jo, just det. Vi hade precis sett Johan Rheborg & hans kamera (del 1 i berättelsen här alltså). Vi hade tänkt gå någonstans och fika (det var därför vi kikade in genom fönstret på teatercaféet men där satt ju folk och åt), så vi gick in på 7 Eleven och köpte varsinn cola och en snickers att dela på (fääncy schmääncy alltså, haha). Sen var jag kissnödig och eftersom vi var rätt nära hotellet så fick vi dit en sväng (jag behövde desperat en huvudvärkstablett också och de fanns ju där, så det passade bra... tror jag fick ont i huvudet för att det var så soligt och ljust...). 
 
Vi bodde här som sagt, på våning sju / rum 707; 
En av tavlorna som fanns i vårt rum; 
Efter uträttade ärenden stack vi ut på stan igen och promenerade tillbaks till hållplatsen där vi senast hoppade av HopOnHopOff-bussen för att fortsätta vår färd. Biljetterna kostar ju ändå en del så vi ville ha full valuta för pengarna genoma att åka hela varvet. :)
Nästa stopp blev Operahuset. Vi tog oss upp så högt man kunde förstås. Fin utsikt. 
Det var fler än vi som njöt av sol och utsikt. :)
Vi var inne och kikade en sväng också innan vi hoppade på bussen igen. Tajmade en buss perfekt när vi kände oss klara. 
Efter avslutad busstur promenerade vi lite till på stan och kikade lite i butiker. Ett besök inne i domkyrkan hann vi också med. 
Vid tretiden promenerade vi tillbaks till hotellet. 
En stunds vila på rummet och sen var det dags att svida om: Jag drog på mig klänningen frän Lindex, P bytte zipjackan & dagens tischa mot kavaj och en annan t-shirt och sen åkte vi upp till takbaren, The Summit Bar, som öppnade 16. Planen var typ att hänga på låset men vi var inte först upp. 
Rätt bra utsikt där uppe.
När vi kände oss färdiga där uppe (läs när vi var jättehungriga) åkte vi ner till lobbyn och restaurangen som ligger där;  26 North. 
P valde burgare (har lånat bilden av honom).
Jag valde lax, men tydligen var den slut (?!) sa servitören när han kom tillbaks från köket. Iställer erbjöds jag "trout" vilket jag accepterade, men det är väl rent krasst också laxfisk...? Märkte iaf ingen större skillnad men det var gott. Jag beställde dessutom en "side" bestående av tryffelpommes (utöver den lilla potatiskakan som ingick i rätten), men se tryffeln var OCKSÅ slut (fick en annan av servitörerna berätta för mig, för den första ville nog inte gå tillbaks igen). Ja, där tappade de ju lite... inte så mycket för tryffeln alltså utan mer för att de hade grejer på menyn som inte gick att beställa och för att servitörerna inte informerats om detta av köket innan öppning.  Fick mycket parmesan på mina pommes iaf. :D
Maten var bra hursom helst. Båda nöjda. Vi hängde kvar där nere tills vi kände oss klara med dagen och sen gjorde vi kväll och låg på rummet och kollade på tills det var tack å godnatt. 
Kategori: Taggar: oslo
Kommentera inlägget här: