oslo del 3

Sista delen av Oslo-helgen (dvs förra helgen) kommer här. Läs del 1 här och del 2 här. Ber om ursäkt för lite halvdåliga bilder, men hade som sagt inte systemkameran med mig, så resan dokumenterades blott med mobil.
 
Del 3 är sista dagen, dvs söndagen och egentligen inte jättemycket Oslo eftersom vi var bokade på planet som skulle gå hem kl 12:25. 
 
Vid 8 var vi på plats nere i frukostrestaurangen. Där fanns mycker gott. :P
Efter avslutad frulle åkte vi upp på rummet för att packa och borsta tänderna och sen var det dags att checka ut och promenera till station Nationaltheatret för att ta flytoget till Gardemoen igen. Vi köpte biljetter i mobilappen (väldigt smidigt - och man tjänar lite eurobonuspoäng för den som  tycker sånt är viktigt) och lyckades precis tajma ett tåg utan att ha kollat tidtabellen mer noga än för att konstatera att tåget vår var 20:e minut. 
 
Även söndagen var solig och fin, men det var betydligt blåsigare än under lördagen hann vi konstatera under den korta promenaden från hotellet till tåget. Här utsikt från tåget; 
Framme på flygplatsen gick vi smidigt genom fasttracken till security där jag (återigen, precis som vanligt) fastnade och blev scannad i en sån där tub där man får stå med armarna upp ni vet? Rask promenad till nya loungen och sen hängde vi där tills det var dags att åka vilket blev lite längre än tänkt eftersom flyget hem var försenat. Vi tar en titt på hur det såg ut. Tror den är hyfsat nyöppnad (låg på ett annat ställe i terminalen tidigare):
Vi hade ju redan käkat stor frulle så orkade inte riktigt äta, men en kaffe och några kakor blev det iallafall. :)
Planet gick vid 13 ungefär.
-så vid 14  landade vi. P hyste stor önskan om att se om det gick att blippa sig igenom spärren in till guldloungen även när man landat, trots att vi var framme vid slutdestination - så vi gick till loungen på Arlanda, och ja - vi kom in. Så vi hängde där en stund. Jag käkade en sån här muffins (SAS började flyga direkt till Miami under söndagen). Muffinsen var lite som en princesstårta i miniatyr (eller den smakade så).
P kunde nog ha hängt där resten av dagen, men jag ville hem innan det blev mörkt så när jag fått nog promenarade vi till Sky City för att åka pendel till Odenplan (obs! inte min idé, jag gillar taxi). Killen som jobbade i disken där man skulle köpa passagebiljetten imponerade INTE på mig (sjukt dålig service, så där blev jag ÄNNU Mer oggig mot pendel). Till sist kom vi igenom spärren (jag med en ny månadsbiljett vilande på mitt SL-kort - INTE planerat... fick alltså betala totalt 950 kronor för att komma igenom spärren och då kom jag inte ens igenom för han glömde att trycka på knappen och han visste uppenbarligen inte hur man tankade in en passagebiljett på SL-kortet så jag kunde inte passara genom att hålla fram kortet... extra månadsbiljett kunde han däremot lägga in, fast jag inte ens bett om det.. .aaaargh - och backa tillbaks visste han inte hur man gjorde). Tråkigt avslut på annars väldigt trevlig resa. Tog typ längre tid att ta sig från Arlanda hem än att flyga. Pendel till Odenplan, byte till "vår" linje och sen promenad hem i brutal motvind. Nä, det var inte awesome. Men nu har vi provat, och hem kom vi ju. Men jag tror att vi är överens om att vi tar taxi nästa gång. LÄTT värt. 
och det var den resan det. bra resa!
Kategori: Taggar: oslo
Kommentera inlägget här: