grönkålspajen

Om pajen och hur jag gjorde den. 
  • Ta fram ingredienser. Grönkål tex är bra när man ska göra grönkålspaj.
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Smörj en pajform med lite av smöret
  • Blanda sedan ihop pajdegen; smör, vetemjöl och ca 100 - 125 g Kesella Lätt. Lägg degen i kylen medan du förbereder fyllningen.
  • Hacka löken, pressa eller riv vitlöken och strimla grönkålen (eller gör som jag och köp färdigstrimlad). Stek i olivoljan tills löken blivit blank och börjar bli genomskinlig. 
  • Strimla de soltorkade tomaterna och smula sönder fetaosten.  
  • Ta ut degen ur kylen och tryck snabbt ut den i pajformen. Nagga lätt med gaffel.
  • Om du vill kan du förgrädda skalet i 10-15 minuter för att få det lite krispigt, men det är inte absolut nödvändigt om man tex lider av tidsbrist eller så (fast jag gjorde det)
  • Vispa ihop stanningen; ägg, resten av Kesellan och mjölk.
  • Fyll skalet med fyllningen...
  • ...och häll på stanningen. Dra över lite (fling)salt och vit(eller svart)peppar. Tryck till lite så att kålen blandas lite med stanningen och inte bara "ligger ovanpå". 
  • Toppa med pumpakärnor.
  • Grädda i ca 30 - 35 minuter. Lägg på lite ugnsfolie sista minuterna om det känns som att den kommer att bli bränd ovanpå.
  • När du tar ut pajen ur ugnen kan den tex se ut så här; 
Servera gärna med lite sallad. Jag orkade inte hacka mer så jag körde babyspenat. 
  • Ät och njut! 
Jag är inget JÄTTEfan av grönkål men jag tyckte det blev supergott. Detta var alltså första gången jag gjorde en sån här paj.. (nej, inte i klass med gårdagens sushi, men supergott  i kategorin mat lagad av mig ;))
 
ang. ingredienserna; man kan så klart ta hela paketet fetaost (150 gram), så stod det i receptet jag baserade detta på, men jag tyckte det blev lite mycket så jag struntade i sista biten.. det där gör man ju som man vill. originareceptet sa också 200 gram grönkål men det blev så vansinnigt mycket tyckte jag... och tycker man bättre om något annat skalrecept så går det säkert också bra. :)
 
Kommentera inlägget här: