nya glasögon x 2

Ja, det vi ilade till centrum för att fixa igår efter jobbet var uthämtningen av mina nya glasögon. Trodde inte att jag skulle få dem förrän i början på januari eller tidigast i mellandagarna eftersom jag provade ut och beställde dem i fredags men se - igår eftermiddag plingade det till i mobilen och ett sms från Contacta meddelade att de (ja, de som i plural) fanns att hämta ut - för ja, jag beställde faktiskt TVÅ par när jag ändå var där. Mest faktiskt för att jag inte kunde bestämma mig. Progressiva fick jag den här gången eftersom tant har lite svårt att läsa på nära håll i de gamla glasögonen.... Min ena lins är har "läskompensation" så med linserna ser jag ok både på långt och nära håll, men de gamla glasögonen som jag köpte 2014 måste jag ta av när jag ska kolla i mobilen och det är ju lite jobbigt. Dessutom har de gamla plastbågarna - som jag iofs gillar formen på - aldrig suttit riktigt bra på mig trots att jag varit hos optikern och justerat skalmarna flera gånger, så nu slog jag till på metallbågar igen. Såna "flexbågar" som sitter så mycket bättre på mitt tydligen ganska osymmetriska huvud. 
 
Ett par lite "nördigare" brillor och ett par med lite färg (lite mer kulturtant kanske?). :) 
 
Detta är en båge från STARCK (SH2013 0006) i silver. 
 
Passpå! - en bild i extremt fult badrumsljus; 
 
Den andra bågen är blå/lila och dansk. Modell Sigma 54-15 862 från Ørgreen
 
Lite så här ungefär ser de ut på; 
 
Dessa båda ska jag nu förhoppningsvis kunna ha i ca 3-4-5 år eller så.. (som alternativ till linserna då.. kommer nog ändå att ha linser mest, men det är skönt att kunna variera). Ja, det blev rätt dyrt att köpa två par (även om man får rabatt på glasen på ena paret när man köper två par), men ibland måste man få unna sig. Och glasögon känns väl ändå som ett ganska bra "unn" tänker jag. Ganska olika modeller också så man kan välja beroende på känsla och outfit. :)
 
De blå hade jag igår kväll utan större problem. De andra blir jag lite yrslig av.. men så kan det väl vara när man är ovan vid progressiva... de är ju lite mindre, så tänker de kräver lite mer anpassning? (fast vad vet jag, jag är ju inte optiker... eller optiiiker som min mamma sa). 
Kategori: Allmänt Taggar: 2018, glasögon;
Kommentera inlägget här: