warszawa del 1

I söndags steg vi upp ganska tidigt, vattnade blommorna, packade det sista, bommade igen huset och hoppade in i en taxi för att åka till Arlanda. Snabb passage genom fasttracken och vidare till loungen för frukost. Planet gick vid 10 med destination Köpenhamn. Det var dock inte slutdestination utan efter en liten lunch i Cph-loungen travade vi mot nästa plan som skulle ta oss till Warszawa. Var framme någongång efter 14 och lyckades utan större hinder lokalisera hållplatsen för lokalbuss 175 som skulle ta oss vidare mot hotellet. Biljettautomaten var dessvärre trasig men en vänlig tjej upplyste om att man kunde köpa biljett i en automat ombord. Bussen anlände efter någon minut och passagerare och väskor trängde sig ombord genom alla dörrar. Biljettautomatens infotext var på polska, men P lyckades ändå efter att ha observerat några av de andra passagerarna få ut två giltiga biljetter.. (inte för att det var någon som kollade men ändå.. man vill ju göra rätt för sig :)). 
 
Efter i runda slängar 20 stopp var det vår tur att gå av. Om jag inte minns helt galet gick av vid Królewska och sen promenerade vi ca 10 minuter till hotellet; Radisson Blu Centrum Hotel på Grzybowska. Stog ett större sällskap i receptionen när vi kom in, så det tog en stund innan vi fick checka in, men när det var gjort tog vi hissen upp till plan 8 och rum nr 837.. ett business class - rum som enligt uppgift var inrett i "italian style".
 
Lite intressant möblering av rummet med sängen liksom lite på diagnalen mitt i, men rent och fräscht. Dock tror jag kanske att den skandinaviska stilen passar mig bättre egentligen. ;)
 
Utsikten från detta rum: 
 
Badrummet: 
 
Efter en stunds vila stack vi ut och utforskade hotellet. Här har ni receptionen (sedd från plan 1 där konferensavdelningen låg):
 
Var även nere vid fitnesscentret och spanade.. tänkte att vi kanske skulle ta ett dopp i poolen, men sen bestämde vi oss för att sticka ut på stan istället. Flanerade lite hit och dit i området och hamnade till slut på Brooklyn där vi käkade varsinn burgare / drack varsinn öl. Var inte riktigt beredd på antalet höga hus / skyskrapor som Warszawa hade att bjuda på. Inte jättemånga, men ändå fler än jag hade trott (inte för att jag hade funderat så mycket på saken men ändå.. lite otippat...).
 
P valde cheeseburger och jag tog veggievarianten med kikärtsburgare (meny här). Båda helt ok, men rätt lösa i konsistensen så att kalla dem fantastiska burgare är lite av en överdrift skulle jag säga. Men ändå; ok mat, trevlig personal och bra priser. Vi satt på den rätt stora uteserveringen (tillsammans med ett gäng andra par) så kan inte direkt uttala mig om lokalen, men jag tror att de har en ganska stor nedervåning också som ska vara fin (läste jag någonstans). 
 
När vi kände oss nöjda och hade betalat gick vi en sväng till i området för att bekanta oss med omgivningen och lokalisera butikerna i närområdet (för vatteninköp etc.). Eftersom det var söndagkväll var det mesta redan stängt och det fanns vattenflaskor på hotellrummet (plus att vi hade med oss), så det var lugnt, men ändå bra att orientera sig lite. Gick tillbaks till hotellet och tog en tidig kväll mest pga att jag var så himla trött.. P hade nog gärna tagit en öl eller två ute eller i lobbybaren, men jag orkade bara inte... det är jobbigt att resa. ;) Och häng / slummer på hotellrum med bra AC är ju inte fel det heller. Jag läste lite, P kollade på tv och sen somnade vi för natten kanske vid elva eller så.
 
ledsen för lite tråkiga mobilbilder... det ÄR ju roligare när man tar med systemkamera, men pga värmen och att vi reste med bara handbagage denna gång så orkade jag tyvärr inte ta med en... 
 
Kategori: Semester Taggar: 2018, polen;
Åsa:

Warszawa blev väl rätt illa åtgånget under andra världskriget vill jag minnas så mkt av den gamla bebyggelsen blev förstört (jättesynd). Ser fram emot nästa rese-del! :)

Svar: Ja, hela staden typ totalförstördes men enligt infon på turistbussen strömmade folk till från hela landet för att hjälpa till att bygga upp den igen sen. Fint. :) Haha, vet inte om det är såå himla spännande men nästa del kommer senare idag eller imorrn. :)
Kattis

Åsa:

Ja polackerna är duktiga på att ta i, fint!

Tycker alltid dina resestories är roliga att läsa och skoj med mycket bilder (som sagt, "I will always hit the like button on your posts" hehe)!

Svar: 😊💛
Kattis

Kommentera inlägget här: