läskigt

Åkte in till kontoret för att jobba igår, mest för att jag inte varit inne på länge och framför allt för att jag hade massagetid inbokad (vi har ju en massör som kommer till kontoret ca 1 gång per månad som man kan boka in sig hos). Arbetet flöt på ungeför som vanligt till strax före 10 då jag gick till köket och diskade ur min yogurtmugg och plötsligt blev jätteyr. Lyckades ta mig tillbaks till min plats men fick där även synrubbningar - kunde liksom bara inte SE ordentligt. Satt på min plats och djupandades (har ju haft yrsel och synfältsflimmer förut och det brukar lägga sig efter en stund) men medan jag satt där så exploderade en riktig jävla MEGAhuvudvärk bakom mitt vänstra öga. Gjorde så SJUKT ont och satt verk. Eftersom virummet var upptaget hjälpte mina kollegor (som märkte att jag inte mådde bra) mig in till ett av våra "phone booth" rum (små rum med bara en stol (typ fåtölj) och ett litet bord där man kan gå in och prata privat i mobilen eftersom man kanske inte vill annonsera för hela kontorslandskapet vad man pratar om). Där inne var tyst och skönt så jag satt med en blöt pappershanduk över pannan med jackan över ögonen och bara tog det lugnt ett tag. Blev helt darrig och rädd, har aldrig varit med om denna typ av blixthuvudvärk i kombo med yrsel / synbortfall förut. Kändes som det som folk brukar beskriva som migrän - men jag har aldrig haft migrän förut, så jag vet inte...  (däremot kan jag bli väldigt ljus- och ljudkänslig ibland vid kraftig huvudvärk). Trodde ett tag att jag höll på att få hjärnblödning men det har jag ju inte heller haft, så vet eg inte hur det känns heller. Testade att le och sträcka armarna över huvudet bara för att kolla att jag kunde och det gick bra som tur var. Fick erbjudande av snälla kollegor om skjuts hem, men visste att P var borta, så kändes bättre att vara bland folk, just in case. Var just då ändå för darrig för att ta mig någonstans. 
 
Hur som helst, den värsta huvudvärken släppte nästan lika snabbt som den kommit (lite molande kvar men inte den där akuta blixten av smärta).. Synen ordnade  sig och yrslet släppte. Jag tog 2 ipren (som någon gav mig, jag tror Tess som har en son som brukar ha migrän) strax efter kl 10, men då hade det liksom redan börjat vända. Så himla märklig grej. Och läskig. Var kvar i rummet till halv 11 ungefär, lyssnade lite på vår country leader (det var stormöte) och sen gick jag till Karin (massören) vid 11. Berättade om min "incident" och frågade om hon trodde det var en bra idé med massage. Det gjorde hon, men en lite anpassad sådan fick det bli. Jag hade en massa spänningar i övre delen av ryggen och nacken, plus i ansiktet (käkarna) så hon körde mest där (men inte så mycket knåd utan mer som lymfmassage som man väl mer kan beskriva som strykningar..): När massagetimmen var avklarad gick jag på skakiga ben ut i friska luften en sväng (lite jobbigt med stark sol men annars gick det bra) och sen käkade jag matlåda (pasta & belugabolognese) och därefter kände jag mig i stort sett återställd (om än ff lite skakis). Jobbade till kvart över sex (med USA-teamets helvetessystem för nyhetsbrev), fick ut brevet och drog till bussen - som så klart var över 20 minuter försenad... (och trots en miljon testmail så blev det knas med nyhetsbrevet eftersom siffrorna blev en annan font än bokstäverna men aja, det blev läsbart iallafall.. jag hatar det där jäkla verktyget). Och ja, det var min torsdag det. 
 
Åsa:

Otäckt, man blir ju så rädd när det händer sådana plötsliga saker med så hastiga smärtor. Det låter som en flash av migrän. Min mamma o bror har det, det brukar komma av stress men vissa dofter kan oxå framkalla det. Ser på nätet att mat/dryck kan framkalla det (men det har jag inte hört dem säga, det är ju individuellt såklart).

Hur känns det idag?

Så snälla kollegor du har, känns tryggt..!

Kram på dig!

Svar: Ja, väldigt otäckt. :( Men ja skönt att ha omtänksamma kollegor. Idag känns det bra igen. Inte alls omöjligt att det var stresstriggat.. :/ Kram
Kattis

Åsa:

Här läste jag, låter som det stämmer in på din upplevelse:

http://www.migran.org/subpage1.asp?nodeid=61451

Svar: Ja, det låter ju precis som det jag hade! Trodde inte det var det ändå eftersom anfallet varade så kort stund, men det står ju faktiskt att det kan vara mellan en halv timme och tre dygn, så då var det nog det ändå..
Kattis

innovativa intentioner:

fy vad otäckt! tur att det gick över så pass snabbt ändå. ♥ Fint med hjälpsamma kollegor.

Jag hade en liknande incident förut då jag hade huvudvärk, blev jätteyr så fort jag reste mig upp och förlorade synen också. Jag skulle sätta på vattenkranen för att dricka, men såg helt plötsligt inte ens kranen framför mig. Jag var illamående också.Jag fick lägga mig ner på köksgolvet och vila. Kan ha varit en kombination av för lite sömn, ätit dåligt och vätskebrist. Tog också ca 30 min innan det gick över.

Svar: Ja, det var otäckt! :( Men ditt låter läskigt med! Hoppas vi slipper fler såna anfall! :/
Kattis

Kommentera inlägget här: