11 mars (Miami Beach del 1)

Dåså, då kör vi. Här kommer första inlägget om resen till Miami. Mest om resan dit i detta inlägg, men ändå. Det hände / vi gjorde inte alls lika mycket som i New York förra året, dels för att denna resa var kortare (6 nätter) och dels för att detta ju var en helt annan typ av resa med mer fokus på att ta det lugnt och bara vara. Ja, inte för att vi gjorde sååå himla mycket i NY heller hehe, men ja. Here goes. Baserat på anteckningar jag gjorde i Memo-appen i mobilen.
 
Vi åkte i söndags och jag sov typ 2 timmar. Gick upp vid 4:15, taxin var beställd till (och kom) 5:30. Planet skulle gå 9:25 och boarding var satt till 8:40, men vi tog i lite eftersom vi inte visste riktigt om det var extra security check till USA (hade hört att det kunde vara så) plus att de ju brukar plocka ut vissa för extra kontroll vid gaten. P har ju diamantkort så vi gled smidigt genom fast tracken vid första security check. Najs. Jag shoppade en bok (Häxan i pocket), vi växlade lite pengar och sen drog vi till guld-loungen för att äta frukost och ta det lugnt en stund. 
Passade på att dricka varsitt glas champagne också så där på morgonkvisten. Måste ju fira semester! :)
Började gå mot gate F62 vid halvnio. Medan vi gick fick jag medd i SASappen att planet skulle bli lite försenat, 9:42. Typiskt. Ingen extra security check. Precis som förra gången (till NY) reste vi business och hade (denna gång) platser på rad 3 i mitten. Ja, det kostar fläsk, men är värt när man ska åka långt (tycker jag, som tycker det är lite jobbigt att flyga annars). Blev väldigt uppassade, väldigt nice. En liten skål i bubbel innan avfärd.
Det kändes som att vi blev serverade något att äta ungefär hela tiden under resan, men jag hann ändå på något vis se inte mindre än 3 filmer; Wonder Woman, Atomic Blonde och Kingsman The Golden Circle. Tyckte alla tre var sevärda.  
 
Lite förtugg, varma nötter och dricka. 
Jag valde följande tll förrätt: Caviar of Kalix "Löjrom" with crème fraiche, chives and Västerbotten cheese flavoured crispbread + mixed salad with olive oil. Supergott!
Min varmrätt: Bean and yellow pea ragout with tomato, baked beetroot, goat cheese and caramelized walnuts. Funkade, men ingen favorit. 
...och så efterrätt; raspberry yogurt ice cream from gute glass (hade inte hunnit få in kaffet än här)
Det serverades även ett pre-landing mål bestående av rostbiff och sallad + lite frukt, men den tog jag ingen bild på, mest för att jag inte åt av den (eftersom jag inte äter kött): Det var ok ändå, jag var ganska mätt. Tuggade i mig en minipåse med gott och blandat från snack baren också medan jag såg på film. ;)
Vy från toaletten: 
Lite turbulent en stund ett par timmar innan vi skulle ner och lite hoppigt sen igen strax innan marken men sjukt mjuk landning lite före planerad tid (som var satt till 1515) . Väry väry smidig gränskontroll. Knappade lite på en maskin, lämnad fingeravtryck och foto i den, maskinen printade ett papper. Lämnade pappret hos en dam i luckan, hon kollade P's pass och grattade honom i förskott på födelsedagen och skojade om att han blir "very very old". Jag harklade mig, hon kollade mitt pass och bara "oops" (som i ojdå du var lite äldre) -  "just joking mam". Haha! 
 
Vi hade prioritytaggar på väskorna så de kom bland de 40 första. Sånt gillar man ju. Såg Sofi Fahrman och vad jag antar var hennes dotter (och vänner) vid bagahebandet. De åkte till Palm Beach såg jag på hennes instagram. Vi (jag och P, inte Sofi) promenerade bort mot flyplanståget, gick på, dörrarna stängdes - bara för att öppnas igen med besked om att alla måste gå av igen. Doh!! Alla tåg var plötsligt inställda, pga brandlarm vid biluthyrningen borta vid stationen. Suck. Väntade kanske 20 min (?) och fick sedan medd om att det var bussar beställde ist eftersom det var oklart när tågen kunde börja gå igen. Packade in oss i en hiss med 1000 andra (kändes det som) + våra egna och andras väskor och åkte ned en våning. Fanns där några bussar? Nej. Väntade där i hur jag vet inte hur länge, misströstade, gick bort och ställde oss i taxikön istället en stund, kändes osäkert hur länge det skulle ta att få en bil och vad det skulle kosta. Såg att det nu - äntligen - kommit en första ersättningsbuss (som tog kanske 40 pers och deras bagage) så vi gick tillbaks dit och lyckades faktiskt ta oss ombord på den 3:e bussen när den väl dök upp. Phu!
 
Framme på centralen virrade vi lite hit och dit en stund (svårt när nan kommer från "fel" håll, vi skulle ju ha kommit från tåget men kom istället utifrån) innan vi till slut lyckades lokalisera vägen till den buss vi siktat in oss på.
Jag köpte varsin enkelbiljett åt oss i en maskin (totalt $4,50) och sen gick ner/ut för att vänta på buss nr 150 mot Miami Beach. Den kom efter ca 20-25 min. Tror klockan då var ungefär 17:25 lokal tid. 
Plastsäten, stoppSNÖRE (hallå 80-talet ringde), inte mycket stötdämpning och trångt med alla väskor, plus att chauffören körde som en biltjuv men efter ca 40 min var vi iaf framme vid 13th Street som var vårt stopp. Vimsade lite igen (lite disorienterade) innan vi gick åt rätt håll och hittade Ocean Drive och hotellet där P bokat ett Queenrum åt oss; The Leslie Hotel (eller bara "the Leslie").
 
Det var helt knökat på gatorna runt Ocean Drive och när vi checkade in hos en trevlig herre i repan på hotellet fick vi förklaringen; det var Spring break och därför lite extra livligt. Han gav lite annan bra å ha info och en liten karta och visade oss sedan till vårt rum som hade nummer 110. Det kändes rent och fräscht med välfungerande air-con. Inte mycket utsikt att tala om, men vi var ju inte där för att kolla ut genom fönstret så det var ok. :)
Mycket handdukar. Det gillar man ju! Två stora var, plus varsinn hand-handduk, varsinn liten ansiktshandduk plus en att stå på efter dusch. Dessutom badrockar i garderben. Inga tofflor (litet minus) men jag hade med mig egna, så jag klarade mig ändå, hehe. 
Big Ass mirror. Ja, jag ser ut som en kobent stoppad korv här men det bjuder jag på. Vi var äntligen framme!
Tog igen oss en stund (klockan var nu ca 2330 svensk tid), bytte om och stack sedan ut en sväng för att spana in närområdet och köpa vatten på Walgreens. Alltså kunna gå ut i bara linne och kjol / bara ben. Lööövely. Köpte lite chips också av bara farten. ;) Gick tillbaks till rummet. Tittade lite på tv. Somnade 1945. Så himla trött. Och ja, vi sov i samma säng. Den andra använde vi sedemera till att förvara grejer på. ;)
 
Det var det om resan dit. Stay tuned för del 2. 
Kategori: Semester Taggar: miamibeach2018, semester;
Åsa:

Nice!!! Låter sjukt bekvämt att resa business class, hur mkt i påslag jmf med pöbeln därbak, typ-ish?

(Vi har förresten snören på spårvagnarna här, hehe)

Svar: På SAS drar det ju iväg några (ganska många) tusenlappar om man jämför business med go, men jag pallar inte go om man ska åka så pass långt. För en resa till Oslo kanske men inte USA.. :) Haha! Men på spårvagn kan jag tycka det känns ok på nåt vis (kanske för att spårvagn är lite "exotiskt" för mig som typ ALDRIG åker det.. men på BUSS, nej.... där vill jag ha "knapp" :D)
Kattis

Kommentera inlägget här: