flås, vikt och kolesterol

Hälso/konditionskontroll på Feelgood (företagshälsovården igår). Tydligen var det 3,5 år sedan sist?! (känns som att jag var där för typ ett år sedan.. men jag blandar nog ihop med Linkura-grejen som ju är lite same same but different). Bestämde mig för att jobba hemifrån och pipa över till Solna/Sumpan lite snabbt och sen åka hem igen. "Lite snabbt". En och en halv timme var jag där (och sen restid och promenad till/från stationen på det). Blev några timmar jag. Särskilt som jag inte vågade lita på att pendeln skulle gå som den ska så jag tog ett tidigare tåg än jag behövde dessutom...(naturligtvis VAR det i tid bara därför). Hur som helst. Jag drog på mig träningstajts och en kofta från Lindex och drog iväg. Blev tidig som sagt och dessutom var sköterskan som jag skulle till sen, så blev lite dö'tid där innan det var dags. 
 
I april 2015 var jag tydligen där sist. Sedan dess hade jag ökat 1 kg i vikt och 3 cm i midjan. :/ Oförändrad längd (hon försökte ge mig en halv centimeter extra men det var håret som otippat fluffade upp lite, när hon tryckte till stannade pinnen på 165 cm som vanligt). Blodsocker och kolesterol var fortfarande ok och Hb var lite lågt (som det ju är för mig allt som oftast). Dags för nästa Aranesp-spruta på måndag, så ingen ko på isen känner jag. Däremot var mitt blodtryck (övertrycket) lite för högt. Så pass att hon tyckte att jag måste kontakta min läkare på KS för att prata om det och se om någon åtgärd krävs. Ska ta tag i det nästa vecka tänker jag. Hade samma höga värde efter 10 minuters vila.. enligt sköterskan som jag inte är helt övertygad om var superbra på att mäta blodtryck. Men vi får se, ska följa upp det iaf på något vis. Kanske man kan gå till distriktssköterska eller nåt (apoteket?) som ett första steg? Känns lite överdrivet att ringa KS/Danderyd innan jag har bekräftat att det faktiskt ÄR högt? (doktorn kollade blodtrycket när jag var på Danderyd för några veckor sedan och då var det ingen fara).
 
Konditionstestet var lite ändrat sedan sist.. nu skulle man cykla 8 minuter (förra gången var det bara 6); 4 minuter utan belastning och 4 minuter med belastning (som också var högre än förra gången enligt mina papper). Det blev FAIL. Jag har ju dålig kondis, det är ju verkligen ingen nyhet, men när hon lade på belastningen så gick min puls upp till precis under 200 (när jag försökte hålla rpm på 60 som var instruktiionen) så hon avbröt testet bara en stund in på andra vändan av 4 minuter. Både Glivec/Imatinib och Aranesp är (enligt hennes slagning på datorn) pulshöjande, så det är väl det antar jag, i kombo då med mitt kassa flås. Lite trist att misslyckas på ett sånt test, men ja, Det är som det är. Kanske bästa att inte pressa, särskilt inte nu om jag dessutom har högt blodtryck? (eller har det ingen betydelse i detta sammanhanget?). 
 
Jag fick trots allt - med allt i beaktning - godkänt, men att börja träna vore ingen dålig idé. Samma feedback som förra gången alltså. Inget jag inte redan vet. Skulle träna om jag bara orkade (och hade lite bättre självdisciplin). Inser ju att jag säkert skulle bli piggare om jag tog tag i träningen - och jag ska. Any day now. Och när jag gör det så kan jag ju kanske få upp flåset och ner lite andra värden. 
Kategori: Hälsa, Livet; Taggar: feelgood, hälsokontroll, konditionstest, vikt;
Ina:

Du kan absolut gå in till Apoteket och mäta ditt blodtryck ( i alla fall på Apoteket AB, där jag jobbar :-)) Det kostar 50 kr & det är drop in. tycker det kan vara bra att du mäter det om en vecka på apoteket och om det är lika högt så kontaktar du vården.

Svar: Vad bra, då ska jag kolla om något av apoteken här i krokarna erbjuder mätning!
Kattis

Anna:

Om inte jag är helt på cykeln ger lågt HB högre puls (vet inte om det både är vilopuls och puls vid aktivitet dock) - kanske också värt att ta med i beaktande.
Jag har också problem med låga blodvärden och kan nästan direkt känna när det är dags att pynta in några järntabletter extra då pulsen stiger när järnvärdet sjunkit.
Har du provat personlig tränare? Kanske kan vara något att testa annars för att öka motivationen :)

Svar: Nä, du har helt rätt, lågt HB ger högre puls, så jag ligger ofta lite högre än "normalt".. Har funderat på PT faktiskt, men inte kommit till skott vad gäller att kolla vad som erbjuds här på orten... Vilken dag som helst! :)
Kattis

Kommentera inlägget här: