tisdag på vc

I morse 8:30 hade jag tid för läkarkontroll på Vårdcentralen. Blev lite skaptisk när jag efter att jag fått betala 200 kronor (bummer - mitt frikort har gått ut) i receptionen blev hänvisad till "studentmottagningen". Där var dörren låst så jag fick stå utanför och hänga en stund tills läkaren jag träffade tidigare i somras dök upp och släppte in mig. Det var dock inte henne jag skulle träffa utan jag skulle (som mottagningsnamnet antydde) träffa en läkarstudent (vars handledare var läkaren vars namn stod på min kallelse). Suck hann jag tänka, men studenterna är ju ganska ofta mer noggranna än de färdiga läkarna så det gick bra. Hon förhörde sig om varför jag var där, kollade sjukdomshistoria och mediciner och sen lyssnade hon lite på hjärta & lungor, kollade blodtryck & puls och sen kollade hon lite rörlighet i höfterna, hur jag går och så. Antecknade allt och upprepade för att kolla att hon fått med allt. Därefter gick hon ut och överlade med handledaren en stund och när hon kom tillbaks sa hon att de höll med mig om att en höftröntgen är ett bra första steg och sen skulle hon skicka en remiss till ortopeden på Danderyd så att de får kolla. Inom tre månader bör jag få en kallelse.. (hoppas det inte tar så lång tid..)
Jag hade med mig journalkopiorna från ortopeden i Uppsala och de tog handledaren kopior på innan jag blev hänvisad bort till röntgen. Hade ingen aning om att sjukhuset (där vårdcentralen ligger) har drop-in röntgen, men så är det. Alltid lär man sig nig något! Det var ganska lugnt där denna tisdagmorgon så efter att jag betalat ytterligare 200 kronor behövde jag bara vänta 5-10 minuter innan det var min tur.  
Röntgenmaskinsoperatören (sköterskan) tog ett par bilder och sen fick jag promenera hem och jobba. Fick alltså inga svar på hur det ser ut idag. Men jag får anta att röntgenläkaren kollade på bilderna och skickade resultatet vidare till husläkaren (kandidaten/handledaren). Har inte hört något så de kan ju inte ha visat något alltför alarmerande.. (eller?!). Jag vet inte. Får bara hålla ut tills kallelsen till Danderyd dyker upp då. Hoppas det inte tar 3 månader... det känns inte bra (i höften). Har svårt att beskriva hur det känns.. det gör inte ont hela tiden (men ibland). Däremot känns det "konstigt" mest hela tiden. Inte som det brukar liksom. Har svårt att ligga på sidan (någon av dem) och det känns "fel" på något vis när jag sitter.
Får ofta när jag varit hos doktorn en känsla av att jag bara överdriver och att allt eg. är bra... Men nej, jag vet ju ändå att oftast när jag väl söker hjälp så är det ju faktiskt något (typ leukemi eller blindtarmen eller att jag faktiskt måste opereras..)... (bara svårt att värja sig mot den där lilla tvivelkänslan som ändå infinner sig). Hur som helst, jag vill bara att nån som kan något om höftproteser kollar och säger hur det är. Kanske jag inbillar mig, kanske inte. Inte så att jag drömmer om en ny operation, men hellre det än att något går sönder helt plötsligt när jag intet ont anande är ute och vimsar. 
Från sjukhuset promenerade jag till fiket och köpte med mig en ostfralla innan jag forsatte hemåt, satte på en kanna kaffe och sen jobbade till sena kvällen (för att jobba in de 2 timmarna jag missade på morgonen, plus lite till). 
Kategori: Hälsa Taggar: höftprotes
Ina:

Du kan ju alltid logga in på 1177 & läsa din journal, kan ju finnas någon anteckning där om ditt rtg-svar.

Svar: Har kikat, men finns inget där.. Osignerad journalanteckning fr kandidaten, inget från röntgen.. :/
Kattis

Kommentera inlägget här: