stressat vrak

Mmm.. myyys. Täcker för en kollega i USA idag och hade som uppgift att skicka ut hennes nyhetsbrev. Det där som måste skrivas / rediggeras och skickas till givna distributionslistor via helvetessystemet som bara jänkarna kan älska. Det gick åt helvete. Jobbade på kontoret idag och satt kvar där till 18.30 och harvade med skiten. Sen var jag tvungen att rusa till busssen - sista hem går 18:40. Loggade på igen (hemifrån) ungefär en timme senare. Fortsatte med redigeringarna. För ja, det tar tiiiid fast man bara har som idag 5 artiklar. Bara för att man skriver en sak i det där systemet i Arial 10pt svart färg med inget radavstånd så innebär det ICKE att det ser ut så när man skickar testmeddelandet / eller själva brevet sen. Då kan det vara Times New Roman 12 och blått med dubbla radmatningar mellan varje mening....Just det där med typsnittet är förresten lite svårt att se på testmeddelandet numera om man har GMail (som jag).. för där blir ju allt det man väljer i inställningarna för GMail (Sans Serif)...
 
Jallafall. Jobbade på fram till strax före 21. (mm.. jag vet. urk). Sen kände jag mig äntligen färdig att skicka. Tryckte på send. Ingenting hände. Mailet fastnade i "pending delivery".enligt systemet Pingade med Paula i USA. "Ohnooooo - did it get stuck" skrev hon i chatten. Ehheee, hell if I know tänkte jag inombords och svarade "can it do that??" ("Yes"). Jag KAN ju INTE det där systemet - följer bara instruktionerna jag har från Cathy och hoppas på det bästa. Det innebär att hålla andan och trycka på SEND när man är redo att skicka ut sitt nyhetsbrev till distron som är på cirkus 5000 (ja, FEMTUSEN) anställda. Vet om det finns någon support eller åtminstone en VAN användare av systemet som man kan kontakta om nåt går fel...
 
Sen kom mailet. "Phew" hann jag tänka innan det damp ner ETT TILL. och ETT TILL. Pingade Paula igen i kallsvettig panik och frågade hur många mail hon fått. "Inget" sa hon. Eeeh?!??! Efter ett par minuter meddelade hon att hon fått ett. "Okej... bara ETT?" frågade jag. Ja, bara ett "so far". Då fick jag två till i min mailbox... Nu hade jag alltså 5 och MICKET MICKET svettig panna. "It may be just you" skrev Paula. Väntade ett par minuter till innan jag frågade igen.. men hon sa att hon bara fått ett och jag hade mina 5. Plus nu också leveransrapporten som bekräftade att mailet gått i väg - SAMT begynnande mastodonthuvudvärk. Alla andra som jag kunde kolla med var antingen på "do not disturb" (en av artikelförfattarna i USA) eller offline (eftersom klockan nu var 21 här hemma), så jag vet faktiskt inte hur många som gick ut. I värsta fall 5 eller fler) till 5000 pers. ☹ I bästa fall (hoppas hoppas hoppas hoppas *hoping and praying*) bara ett till alla andra och fem till mig. Fy fan. så mycket höga chefer på distron också... Jag vill inte backa C fler gånger på detta om det ska vara så här....sjuuukt stressande faktiskt ☹ Nu ska jag försöka varva ner lite....
 
Jäkla skit, jag som hade så bra känsla i kroppen efter dagens massage är ju helt stel och öm igen efter att ha spänt mig på grund av detta... :/ (känns kanske inte så stort i jämförelse med mycket annat - det är ju inte som att jag har opererat på någon och gjort fel liksom - men jag tycker det är jobbigt när man ska täcka för någon och på något vis (fast jag inte vet hur) lyckas tabba sig (mig!)... (om jag nu gjorde det))
 
Åsa:

Det blir viktigt just för att man är kontrollmänniska och perfektionist och vill att det man levererar skall vara tipptopp. Man vill inte att någon skall tycka att man underpresterar.

Det som en själv tycker är mediokert tycker nån annan är superbt, medans det jag tycker är kanon är att sikta mot stjärnorna.

Det handlar mest om att man har höga krav på sig själv, man är högpresterande och mån om att andra skall tycka att det man gör är bra. Blir det då halvtaskigt så känns det som att man helst vill falla genom golvet.

Om någon annan av dina kollegor suttit med det där hade de gett upp efter halva tiden, skickat ut det i Times New Roman 10pt utan mellanrum och blå bakgrund utan att bry sig, tyckt att "ja, kan ingen visa hur detta skall göras får de acceptera resultatet därefter". Typ. Men själv är man ju inte sådan.

Ikväll tar du ett stort glas vin och loggar ut prick 17. Inte en minut senare!

Svar: Precis så är det ju - man vill ju verkligen inte underprestera, särskilt inte när man backar någon annan som litar på att man klarar skivan. Lyckades inte logga ut vid 17, men kan heller inte påstå att jag jobbat ihjäl mig idag, så det har nog ändå jämnat ut sig. Firade att arbetsveckan var slut med ett glas bubbel.
Kattis

Åsa:

Du undrade ju om Gmail. Ni har alltså det till vardags numera i jobbet? Så märkligt, det är ju rätt kasst? Jag har gmail som min privata mail och tycker det är fult, svårt att få snyggt med fonter som försvinner och när man skall forwarda mail kommer den gamla texten överst så man tappar bort sig om var i mailet man egentligen är/står. Svårt att se trådar i rätt ordning och allmänt stökigt.

Varför tar man bort Outlook?

Svar: Ja, det undrar vi också - varför byta till g suite när ms office funkar, men det är beslut taget högt uppe i näringskedjan (vet inte varför) så det är bara att anpassa sig.. Tycker också att det är fult och "stökigt" .. men det går ju att stänga av conversation view om man inte vill ha det och vill man ha det men lite mer strukturerat så finns en "reversed conversation" app som man kan använda, så det går att göra det lite mer användarvänligt men finge jag välja skulle jag nog ändå välja outlook alla dagar i veckan (iaf som det ser ut just nu).
Kattis

Kommentera inlägget här: