körsbärsträd, mörka foton, påskmust, donken mm

I går var det lördag och jag vaknade redan strax efter sju. Blir ofta så när jag druckig några glas vin kvällen innan, jag kan inte sova morgonen efter. Låg ändå kvar och drog mig i sängen ett tag. Sen gick jag upp och drog igång kaffebryggaren. Tog en dusch, fixade frippan och borstade mascara på fransarna. Drack kaffe och åt yogurt. Fick sällskap av P en stund senare. Kollade på nyhetsmorgon och så. Såg på instagram att Å käkade hotellfrukost. Klädde på mig och drog i väg ett mess och frågade Å ff var sugen på att mötas upp en sväng innan hon skulle åka hemåt mog Gbg igen. Det ville hon. Väderleksrapporten utlovade runt 19 grader och sol. Promenerade bort till tåget (som var kort och knökfullt) och åkte in till city för att möta upp Å utanför centralen. Travade iväg till Kungsan för att se om körsbärsträden fortfarande blommade. Jag såg en tidigare kollega från Billing i höjd med Sergelstorg och nuvarande kollega AW utanför NK. Hann inte hälsa på någon av dem (ja, alltså de hann gå förbi utan att se mig innan jag hann säga något). Körsbärsträden har börjat sjunga på sista versen, men det var fortfarande knökat med folk som ville ta en bild. Vi tog naturligtvis också bilder. Jag hade bad hairday som vanligt, men det är som det är. Skyller på att det blåste på vägen till tåget..
Från Kungsan fortsatte vi till fots bort mot Slottet, Gamla Stan och Slussen med siktet inställt på Fotografiska. Jag är ju typ aldrig inne i stan och hittar inte särskilt bra, men lyckades ändå ta oss dit utan missöden. Slussen är ju rent kaos / en stor jäkla byggarbetsplats och jag hade lite svårt att orientera mig en stund, men det gick bra ändå. Framme vid Fotografiska hade vi lite flyt och slapp köa trots att vi inte förköpt biljett. Vi spanade på utställningarna; först Jesper Walderstens ganska (väldigt) mörka alster, seden vidare in till Alison Jackson's Truth is dead bilder med celeb look-a-likes. 
Vidare upp till Jessica Silversagas bilder som inte riktigt tilltalade mig (för skirt på något vis.. har sett andra bilder av henne jag gillar mer) och sen Rahul Taludekers dokumentärbilder från Bangladesh. Sen var vi törstiga, så vi tog en paus uppe i restaurangen. De hade ingen vanlig läsk så vi tog varsinn lite myskosmakande påskmust.
Kändisspottade Lyxfällan-Magnus och satt precis bredvid brickstationen där en tjej lyckades krossa ett vinglas. Hyfsat uppvätskade tog vi oss ner till entrén igen och spanade lite i shoppen. Jag slog till på en tygkasse och lite mintpastiller. Fotograferade vattnet och Gröna Lund på andra sidan vattnet och promenerade sedan tillbaks till city igen, via Gamla Stan. 
Med fotopauser lite här och där. Man måste ju dokumentera liksom. :)
Det hade hunnit bli lite kyligare igen nu, så det var jackväder igen. Inte kallt, men bara inte lika varmt. 
Bestämde oss för att ta något att äta. Provade att ta oss in på Kulturhuset, men det gick dåligt (gick inte alls faktiskt, haha!) så vi gick vidare. Gjorde ett försök på Friday's men de hade väntlista trots att det fanns lediga bord (?!) och det hade vi inte riktigt tid med eftersom Å hade en väska att hämta på hotellet och ett tåg att passa sen, så det slutade med att vi landade på McDonalds där det var typ hysteriskt. Lyckades ändå knipa åt oss ett bord efter ett varv i lokalen och fick så småning om in maten också. Fick bli falafel för mig. Läsken var tydligen slut (?!) men bonaqua fanns, så törstiga behövde vi inte gå. Märkligt dock att vattnet inte serveras i burken utan i mugg med plastlock och sugrör. Känns ju inte så miljövänligt? 
Lämnade Donken och gick mot Scandic Grand Central / Centralen men gjorde ett stopp på H&M Home för att se vad de hade för fina grejer. Blev lite sugen på en sån här trälåda med lock, men bestämde mig för att det kanske ändå inte är något jag absolut behöver, så jag slog inte till (får se om jag kanske ändå beställer den sen..). 
På Vasagatan skildes vi åt; Å gick till hotellet för att hämta sin väska och jag gick in på Centralen för att kika lite på DesignTorget innan jag hoppade på pendeln hemåt. Shoppade lite grejer på DT och gick sedan ner en våning där jag råkade se att Pocketshop hade fått in senaste Jack Reacher-boken av Lee Child. Var  t v u n g e n  att hasta in och köpa den. Medan jag stog i kassan och tjejen registrerade mig som medlem såg jag att även senaste Denise Rudberg boken om Marianne Jidhoff och gänget också kommit ut i storpocket så var tvungen att slå till på den med! Sen ilade jag snabbt som en iller (well) ner till pendeln och slängde mig på sista sekunden. 
Började läsa på en gång! (det krävs en Jack Reacherbok för att läslusten ska vakna igen! :) har ju annats gått rätt trögt med läsningen sedan vi kom hem från Gran Canaria)
Här hemma var det varmare än i stan. Solen stekte på bra och jag var tvungen att ta av mig jackan igen. 
Men jag var trött i fötterna efter 20000+ steg så jag orkade inte göra så mycket mer än att gå hem och slänga mig på schäslongen. Fast först fotograferade jag mina shoppingfynd. 
Böckerna, tygkassen, mintpastillerna och ett litet Stockholmslejon (plus inte med i bild pga glömde; en rent/smutsigt magnet till diskmaskinen). 
Till kvällen orkade jag inte göra så mycket alls mer än att ligga och läsa och kolla lite på TV. 
Somnade kvart över tio
 
...och idag har jag inte gjort någonting alls mer än att läsa ut boken och blogga. Det ser jättefint ut ute men jag orkar inte. Har sjukt mycket krassel i halsen och jag tror att dey är allergin som spökar så jag skyller på det...  att det är bättre att hålla sig inne så det inte blir värre menar jag... P har mekat lite med bilen men annars har han inte gjort mycket heller. Kanske vi kan spela Melodikrysset som inte hanns med igår nu... får se.. 
 
Kommentera inlägget här: