helgen och mina projekt

Lördagens stora (well) händelser (när det nu inte blev någon dragracing): Tur till återvinninsstationen - med som vanligt full bil;  huuur kan det bli så mycket bös hela tiden? Pappersförpackingar och plast till förbannelse. Plus dessutom de där säckarna med kläder som jag hystade in i återvinningsholken/klädinsamligen. Ugh. Sen (när vi kom hem igen) körde vi ett ryck ute på altanen. Tog av och in tak och sidor på paviljongen, baxade undan möblerna, flyttade in buddhan och kastade gamla döda växter. 
I söndags var ju P ute och flög hela dagen och jag gjorde mest ingenting under dagen. Värkte fram sista inlägget om Hong Kong, slökollade på Youtube (kollar mycket på Safia Nygaard just nu) och spelade spel på mobilen. På kvällen körde jag lite hemma-SPA med dusch, hårtvätt, ansiktsmask, hårinpackning och ögonbrynsfärgning. Sen kollade jag på youtube igen. Blev jätteinspirerad att laga den mat som Carl i JLC bjöd på i finalen av JLC's Halv 8 hos mig. Vid halv-elva när P kom hem satt jag och kollade på Wu Assasins på Netflix (inget jag egentligen kan rekommendera, ser den mest i brist på annat). :)
 
I avdelningen "mina projekt" ingår; 
  1. Att börja äta nyttigare och därmed (förhoppningvis, som bonus) bli av de där extra 5 kilona som sitter som berget exakt där de inte ska sitta (mest över magen)
  2. Att börja gympa hemma (började ju med step-up sista dagarna av semestern)
  3. Att kemikaliesanera bland hår och hudvårdsprodukter (no poo)
Ja. Vad ska man säga; det här med maten går inget vidare. Var och varannan dag lever jag på frukostmat (ostmackor och yoghurt). Har noll och ingen ork eller lust att laga "riktig mat". Inte bra. Men kanske kan jag få lite ny matlagningsenergi av Carl's halloumi&morotsbiffar? Vi får se. Jag hoppas det. Så här kan jag ju inte ha det. Särskilt inte när projekt 2 också har strandat fullständigt. Går dåligt med tränandet och ärligt talat inte svinbra med promenaderna heller. Fast  där har jag ändå något bättre anledning och det är att höften gör så ont. Måste verkligen gå till någon (läkare) och få det kollat. Men step känns svårt just nu. :/
Projekt nummer 3 däremot går faktiskt över förväntan. Gårdagens lilla "taking care day" gjordes enbart med "no poo" produkter. Jag har alltså inte gått tillbaks till vanligt schampo eller balsam. Tvärtom höll jag på att säga, men jag har utökat lite och försöker nu köra "no poo" i hudvården också (i större utsträckning nu när mina gamla vanliga produkter tagit slut). Igår provade jag att göra en egen ansiktsmask enligt recept för torr hy härifrån. Masken såg ju inte superhärlig ut (tänk havregrynsgröt) och blev lite för lös (hade i lite för mycket vatten) så något svårapplicerad, men den var säkert jättebra (min hud mådde iaf inte dåligt av den). Sen kokade jag ihop denna lyxiga hårinpackning och applicerade den i hår och hårbotten. Mitt hår är verkligen sjukt torrt just nu och jag vet inte om det kanske har med väderomställningen att göra eller bara att barret ännu inte vant sig vid den nya miljövängligare hårvården, men jag tänkte att en inpackning nog vore bra. Minns inte ens när jag hade i en senast. Jag lät den sitta i över en timme och under tiden färgade jag ögonbrynen (fast det hade jag inget "naturligt" recept på då, så där körde jag Refectocil som vanligt (fast jag googlade nu och det här verkar ju som en rätt enkel variant, ska prova det nästa gång). Plus boostade ansiktet lite till med kokosolja. Sen tvättade jag av/ ur både brynfärg och inpackning. Passade på att byta till den 20%-iga Aleppo-tvålen (har ju fram tills nu kört 12%) eftersom jag känner mig så torr (hela jag inkl håret) och sen sköljde jag mdd äppelcidervinäger/vatten som vanligt numera. Hoppade ur duschen, applicerade lite kokosdeo under armarna och smorde in fejset med nattkräm. Ja. Det här har jag typ fått kläm på. Nu hoppas jag bara att håret kammar till sig (höhö) och "embracar" detta fullt ut. Lite lockigt skulle det gärna kunna få bli tex (men ärligt talat så känns det som att babyhåren faktiskt börjat växa nu): 
 
 ps: ni får (eh som vanligt), men lite mer ändå) ha överseende med eventuella stavfel och konstiga förmuleringar - klockan är över midnatt och jag är svintrött så orkar inte korrläsa...
Sofia:

Har ingen aning vad som passar dig, men när jag skulle bli av med några kg efter min sista unge så började jag med 16:8. Vill absolut inte banta eller krångla till det, så det passade mig bra. Jag åt alltså bara mellan kl 11 och 19 och sen fastade jag. Drack bara kaffe med havremjölk och vatten på morgonen och sen lunch vid 11. Funkade väldigt bra! Speciellt för småätande sent på kvällen. Gör så fortfarande ibland i veckorna (om jag inte tränar hårt, då pallar jag inte). Äter dock alltid lördagsfrulle för det är det bästa som finns. Men mån-fre iaf.
Ett annat tips är att på söndagen göra en mastodontsallad med typ kamutvete och grönsaker/fetaost som du har i kylen och äter till middag så länge den räcker och är fräsch. Bara komplettera med typ stekt halloumi eller grönsaksbiffar om du pallar göra. Gör även en stor plåt sötpotatis i ugn på söndagen så har du hela veckan.
Ähh låter som jag predikar, men det här funkar för mig i vardagen iaf. Utan att behöva krångla till det nåt jävulskt.

Svar: Ja, nåt borde jag göra, så kanske ska testa det! Inget krångel är min melodi! :) Kamutvete har jag ens hört talas om, men det låter spännande. :)
Kattis

Anna:

Jag använder min aleppotvål med 20% lite nu och då för mitt hår blev sååå torrt av att bara tvätta med den, måste ha vanligt schampo ibland annars funkar det dåligt för mig. Har dock inte använt surskölj så många ggr, kanske det blir bättre om man använder det jämt efter tvätt. Nu har jag fuskat och använt upp slattar av balsam som jag haft kvar.

Svar: Jag vill verkligen gå "all in" på no poo, så jag kör ju bara med aleppotvål och surskölj (ÄCV eller hibiskus), så jag tänker att jag ska försöka härda ut tills håret har vant sig helt utan att "fuska" med vanliga produkter. Testade ju äggtvätt också en gång, men njaah, det är inte min grej (håret höll sig inte lika bra som efter tvålen). Har läst att det kan ta 6 månader innan håret vant sig helt, så jag härdar ut och hoppas på det bästa. :) Har ju provat frisörernas produkter i alla år och de funkar ju inte (så bra som ja skulle önska), så jag hoppas bli kompis med håret på detta vis. :D
Kattis

Kommentera inlägget här: