hong kong del 3

Första hela dagen i Hong Kong var fredagen den 2 augusti. Vi vaknade strax efter 10. Låg kvar en stund och funderade över hur länge frukostbuffén var öppen. Kom fram till att den bara var öppen till 10:30, så vi studsade upp, kammade till oss och var nere ca 10:15. Lite i sista minuten, men vi hann få i oss några mackor & yogurt iaf. Vi valde stora frukostmatsalen nere på lobby-våningen eftersom vi ville se hela utbudet (Club Loungen hade enligt Amy som checkade in oss lite mer begränsat utbud). Fanns mycket att välja på, de hade typ "allt" - utom OST. Ost på mackan verkar inte så stort i HK? Iaf inte baserat på hur mycket ost det fanns att välja på (ungefär ingen). Lite stressigt där första dagen eftersom de var ganska "hårda" med tiderna. 10:30 började de röja undan frukosten, antagligen för att hinna duka klart till lunch... (därav lite "torftigt" så här första dagen); 
När vi ätit klart åkte vi upp till rummet och packade varsinn väska (ni vet; solhatt, paraply, kamera) innan vi stack ut på stan. Jag hade läst någonstans att man rekommenderar att inte bära ljusa kläder eftersom det kan komma en störtskur närsom helst och jag tyckte det lät rimligt, därav så mörk outfit trots värmen. :)
Först gick vi mest runt.. hade ingen egentlig plan, så vi var bla borta vid Ladies Market (Tung Choi Street) ooch spanade men de hade inte riktigt hunnit öppna ännu; de flesta stod fortfarande och packade upp sina varor  resp 'holk' (stånd). Sen strosade vi längs Flower Market Road. Så mycket blommor! Här, en bråkdel; 
När vi promenerat omkring ca en timme gjorde vi en avstickare tillbaks till hotellet för att fundera över vad vi skulle hitta på (okej mest gick vi tillbaks för att min mage ballat ur och jag behövde gå på toa). När jag var redo bestämde vi att vi skulle ta tunnelbanan och kika på Avenue of Stars. Sagt och gjort!
Precis när vi kom upp till gatunivå igen började det regna. En riktig jäkla jätteskur. Tur vi hade våra nya paraplyer med oss! :)
Vi hamnade på Middle Road Children's Playground där vi (precis som flera andra) sökte skydd för regnet. Där fanns nämligen bänkar med tak över så man kunde sitta ner och vänta på att regnmolnen drog förbi. Behövde inte vänta särskilt länge. Sen fortsatte vi vidare. 
Tror jag fotade mest med vanliga kameran, men har inte orkat redigera de bilderna än, så här kommer några jag knäppte med mobilen. Vi spanade över till Hong Kong Island. 
När vi promenerat, fotograferat, delat på en cola och vilat fötterna en stund promenerade vi lite till. Klockan började närma sig 16 och vi började känna oss hungriga så vi hoppade in på närmaste McDonalds för en bit mat. Blev McD på Cameron Road. Dåligt med vegariska alternativ även här (precis som på alla andra utländska McDonalds vi besökt de senaste åren), så jag fick äta fiskburgaren. Det var många som åt den kunde vi konstatera när vi var där. 
Stärkta av måltiden hoppade vi på tunnelbanan igen. Om man som jag tycker att det är lite jobbigt med för mycket folk när man ska åka så kan jag tipsa om att man ska satsa på sista vagnen. Där var det alltid mindre folk (färre människor) än längst fram och i mitten. Näst sista och sista dörren i sista vagnen funkade varje gång. 
Vi åkte över till ö-sidan av Hong Kong och kikade över till Kowloon-sidan där vi var tidigare på dagen och spanade på pariserhjulet och så (kände noll sug att åka upp, men det var roligt att fotografera ;)).
Sen åkte vi "hem" till hotellet igen. 
Drog av de svettiga kläderna och hoppade in i duschen. Redo för afternoon champagne!
Hissen upp till Club Loungen på 36:an. Helt ok utsikt som sagt! 
Hängde där uppe och drack bubbel och käkade lite från buffén (perfekt med plock eftersom vi inte var jättehungriga efter vår sena lunch på donken) fram till halvåtta ungefär, då vi åkte ner till tunnelbanan, för att åka bort till Tsim Sha Tsui för att kika på kvällens "A symphony of lights", alltså ljussshowen som visas varje kväll klockan 20. Jag försökte fotografera lite men hade ju bara med mig 35mm objektivet så blev inte så bra. P däremot hade ju lite kralligare objektiv så för honom gick det nog bättre. Ganska fint var det iallafall. "An orchestration of music, decoration lights, laser light displays, and pyrotechnic fireworks, the multimedia light and sound show lasts for around 14 minutes and was conceptualised, created, and installed by LaserVision."
När showen var klar svängde vi förbi Ladies Market. En australiensare vi träffade på hotellet berättade att han brukade handla tokmycket där så vi var rätt taggade, men nja. Om man vill köpa onödiga prylar, så visst, men annars, mja. Jag köpte ändå två par "fladderbyxor" och P slog till på en usb-sladd, men annars var det mest kul att kolla. Att pruta är ett måste, så det fick P göra (och han gjorde det bra!) :)
Vid halv-tio var vi tillbaks på hotellet igen, snabbt ombyte igen (vi bytte när vi skulle ut eftersom man garanterat blev svettig när man gick ut) och sen spenderade vi de sista timmarna av dagen uppe i Club Loungen. Drack vatten, öl och cola. Kollade på utsikten...
...och konstaterade att det blivit ganska många steg under dagen..
sen var det dags att krypa till kojs. hejdå från spegeln vid hissarna på våning 33. 
 
Kategori: Semester Taggar: hong kong, semester;
Louise:

Hej!

Jag har nyligen hittat din blogg och ville bara säga hej och ge mig till känna! Vilket härligt inlägg om Hong Kong, och vilka fina bilder! Jag kikar in här ibland, och vill du hälsa på hos mig så skriver jag om "ett rikare liv" i form av både pengar, tid och energi - samt lite lull-lull om mitt liv generellt.

Må så gott!

Hälsningar Louise

Svar: Hej, trevligt, välkommen hit! Lägger till dig (din blogg alltså) på Bloglovin så att jag kommer ihåg att kika in // K :)
Kattis

Kommentera inlägget här: