fett och läkarbesök

Om håret:
Värmeskyddet jag gjorde häromkvällen blev ganska fett (eftersom det görs på bla sheasmör) så det funkar sådär i mitt tunna hår. Tog lite lite för mycket och det tyngde ner hela håret. Inte värt. Då blåser jag hellre håret med kalluft. Gjorde en ÄCV-skölj på kvällen och det löste problemet utan extra tvätt. 
 
Om läkarbesöket: Var på vårdcentralen idag för uppföljningsbesöket efter proverna som togs i samband med att jag sökte för högt blodttryck. Annan läkare (Monika) eftersom den andra (Aida) hade gått på semester. Proverna visade ju förhöjda njurvärden och läckage av äggvita i urinen. Även denna läkare förhörde sig noga om saker och ting (sjukdomshistoria alltså), lyssnade på hjärtat och kollade blodtrycket. Trycket var ff lite för högt och dessutom hörde hon någon form av blåsljud på hjärtat. Inget nytt alltså.. det där med blåsljudet känns bekant på något vis så det tror jag de har nämnt på hematologen någon gång (nämde det för läkaren men jag kunde ju inte komma ihåg om de gjorde något och isåfall vad och när det kan ha varit).
 
Edit: var tvungen att googla min egen blogg nu och javisst här har vi det. Blåsljud på hjärtat aug 2015 (och sedärja, konstiga njurvärden också!). 
 
Nåväl, tillbaks till dagens besök: Läkaren trodde att det här med blodtrycket, njurarna och äggvitan hänger ihop - och dessutom är kopplat till att jag inte haft egen östrogenproduktion på evigheters evighet (sedan benmärgstransplantationen ungefär). Även om jag tillfört östrogen i form av plåster/tabletter så trodde hon inte att det är riktigt samma sak som egen produktion och det kan ha ett samband med att blodtrycket nu är högt. Minns inte nu exakt vad hon sa men det var något med kärlen och att det kan ha påverkan på njurarna som i sin tur gör att kroppen släpper äggvita i urinen. Remissen för den där 24-timmars blodtrycksmätningen är redan skickad (vid förra veckans besök), så den återkommer de om efter sommaren någongång, MEN hon tyckte ändå att det nu var läge att sätta in en blodtrycksmedicin för att försöka få ner värdet något eftersom det varit förhöjt åtminstone sedan mitten på november förra året). Hon satte som "mål" att jag då (förhoppningsvis) ska ligga på ungeför 130/80 när jag ätit en tablett Amlodipin om dagen fram tills mätningen. Dessutom tyckte hon att det där med blåsljudet bör kollas upp, så hon skickade remiss även för ultraljud av hjärtat. Håhåjaja. ALLTID är det NÅT! Blev lite trött... ville ju helst inte ha fler mediciner.. Men aja. Jag mår ju rätt ok och snart snart snart är det semeseter (bara en dag kvar!) så det blir nog bra. 
 
Kommer inte ihåg att jag var på ultraljud då 2015, men det lär jag ju ha varit och jag antar att det inte visade något då...så får hålla tummar och tår för att det inte gör det denna gång heller. Går livet bara runt i cirklar? Same old same old, men tillräckligt långt emellan för att man ska hinna glömma bort... (tröstade mig med en daim ja)
 
Åsa:

Bra ändå att Monkan tar det på allvar o vill att det kollas grundligt 👍🏻 Hoppas tabletterna gör susen och att ultraljudet inte visar på några markanta avvikelser. Jag gissar att tröttheten du känner kommer av höga blodtrycket o njurarna?

Nu är det bara EN dag kvar, nära nära! 👏🏻

Svar: Ja, känns skönt att de följer upp även om det är jobbigt att ränna hos läkaren i tid och otid. :)
Kattis

Kommentera inlägget här: