no poo

Nu har jag läst så många inlägg om det här med miljövänlig / naturlig hårvård och hårtvätt med Aleppotvål så jag känner att jag bara måste prova!
Minns inte riktigt men jag tror att jag kanske läste om det först hos Cecilia Blankens när hon bloggade om det i januari (inlägg här) och när hon sen gjorde ytterligare ett inlägg i juni (här), så blev jag på riktigt nyfiken. Sen såg jag (på instagram) att även Anna hoppat på Aleppo-tåget och då kände jag att "nä nu - NU är det jag som testar!" :)  
Läste på lite på olika sidor, bla Kemikalieklok's inlägg Allt du behöver veta om No Poo och bestämde mig för att beställa två tvålar, en med 12% lagerbärsolja (som enligt uppgift ska passa normal hud och normal hårbotten) och en med 20% (som kan passa om man är lite mer känslig). De funkar ju på kroppen / i ansiktet också, så den jag inte har i håret kan jag ha på kroppen tänker jag (om jag klarar doften.. har förstått att de doftar rätt mycket och jag är ju rätt doftkänslig). 
Tvålen med 20% beställde jag från Jordklok, finns här. Från Kemikalieklok blev det tvålen med 12% lagerbärsolja. Dessutom en ny svinhårsborste och torkad hibiskus att använda som "surskölj" efter tvätt. Jag har redan provat att sköja håret med en blanding av Äppelcidervinäger & vatten istället för balsam efter hårtvätt (med vanligt schampo) nu senast när jag tvättade håret (jag tvättar redan idag max 2 ggr i veckan) och det funkade över förväntan (håret blev lent och jag kände inte av någon störande doft) - men jag tänker det kan vara bra att prova en annan variant också för att se om det är någon skillnad. Dessutom står det att hibiskus kan färga ljust hår lite rosa och det tyckte jag lät lite fint (haha). 
Än så länge har jag bara provat hårborsten (som funkar toppen på mitt hår), men jag planerar att testa tvål + hibiskusskölj vid nästa tvätt. Jag hoppas SÅ att detta ska funka på mitt hår! Har ju använt gröna Kerastase och Olaplex i flera år nu, men det blir liksom inte bättre. Håret är så himla sprött och tunt och växer så sjukt dåligt, särskilt framtill, så förhoppningen är att en reducering av sulfater, parabener och silikoner ska göra susen. Har dragit ner på stylingprodukter och försöker att blåsa håret så sällan som det går (på senaste tiden har jag bara blåst kall-luft med hårtorken när jag behövt snabba på torktiden). Så ja, jag går mest omkring med platt ofixat hår numera... heh (skulle dessutom verkligen behöva gå till frisören och klippa till frippan som blivit lite spretig sedan jag var hos frissan sist, i januari, men det får nog vänta till efter sommaren, när håret kanske rentav mår lite bättre?!).
 
Är lite sugen på att prova att göra eget - ja alltså enligt detta recept från kemikalieklok: ekologiskt värmeskydd - att använda de gånger jag behöver lite mer fluff i håret (och blåser med varmluft), men jag har inte ingredienserna så får återkomma om detta om / när jag köpt och gjort. En sak i taget. :)
Kanske man också skulle våga sig på att testa att göra hårgel. Receptet hittade jag i Allt du behöver veta-inlägget
Kan funka att ha i hårtopparna efter tvätt för att krama fram lite lockar / volym kanske?
 
Jag återkommer med resultat (om några månader eller så kanske).  Wish me luck!
 
Anna:

Jag tvättar håret varje dag för jag blir så varm när jag sover så det känns ofräscht annars. Igår använde jag tvålen och håret blev så himla fint och mina självlockar kom fram. Idag hade jag inte tid att använda den så det fick bli schampo istället och håret blev helt rakt och nästan stripigt. Jag undrar om det beror på schampot (märket) eller om det är så att tvålen verkligen är toppen! Jag hoppas på det senare för det vore ju så bra för både min kliiga hårbotten och miljön. Även ekonomin haha! Hårbotten känns redan bättre efter de gånger jag använt tvålen, jag tycker dock det är synd att den inte luktar gott. Jag känner av lukten även när mitt hår är torrt.

Svar: Hoppas också att det är så bra som alla säger! Har ju bara provat att tvätta med den en gång så lite för tidigt att ge betyg än.. men so far so good. :) Jag är lite glad att jag har kort hår så att jag inte känner att / om det luktar. Bad P lukta och han säger att det doftar lite men oklart om det är tvål / vinäger eller hibiskus, haha.
Kattis

Anna:

Tänk om man bara kunde tvätta håret två ggr i veckan, det vore ju verkligen toppen. Läste om surskölj för lockigt hår nu via dina länkar och det ska jag kolla närmare på.

Svar: Tvättade också varje dag förut men har fasat ut under ganska lång tid. Hjälper att jag jobbar hemifrån och inte träffar så mycket folk, haha! Mitt hår är så tunt och trasigt så känns som att det sliter onödigt att tvätta oftare än ett par ggr i veckan..
Kattis

Kommentera inlägget här: