sommarvärme & ljusare frippa

Vilken härlig helg! Lyckades logga ut i bra tid i fredags och ägnade kvällen åt att dricka prosecco och hänga i soffan / kolla på gamla youtubeklipp med P. Hann även messa lite med kompis A som berättade att hon har köpt en lägenhet. Wohoo! Inflyttning först om ett år eller så (nybygge), men ändå. Nice! (till dess fortsätter hon att vara mambo) :)
Innan vi öppnade proseccon hann jag även boka in en tid hos frisören för nästa dag (lördag) via onlinebokningen.  Brukar inte vara så mycket människor inne på salongen ens i vanliga tider (pre-Corona) och det har varit ännu färre nu senaste månaderna, och jag förutsätter (det kan man ju inte, men jag tror och hoppas iaf) att personalen är så pass klok att de håller sig hemma om de känner sig sjuka (precis som jag), så jag bokade tid för att supporta businessen - och (framför allt!) för att få ordning på min brutalt tråkiga hårfärg.  
Hade bokat tid klockan 13 och det var ju tur att jag inte bokade tidigare, för jag var brutalt trött dagen efter. Kanske ett glas prosecco för mycket på fredagen.. Det fick bli lång sovmorgon och sen kaffe ute på altanen. Strax efter tolv försökte jag kamma till mig hjälpligt och sen jag travade bort för att få frippan fixad. Hade bokat hos ägaren S eftersom det inte fanns tid hos tjejen (M) som mest jag brukar boka tid hos annars (fast jag går hon ägaren ibland också, som denna gång). Bad om ljusare slingor än vanligt plus inte så mycket klippning. Var där senast i januari men håret har inte växt så himla mycket cch jag kände mig inte så sugen på jätteuppklippt, så det var mer en fråga om att trimma topparna. Har inte berättat för frisören (någon av de två) att jag mest tvättar med aleppotvål och äppelcidervinäger numera och hade en liten förhoppning om att hon denna gång skulle säga "ååh, ditt hår känns mycket bättre, vad har du gjort?" (eller nåt), men ICKE. Istället sa hon "vad har du gjort, ditt hår är JÄTTEtorrt, använder du verkligen de produkter du har köpt här?!!?". Ehrm. Hummade något om att jag nog får försöka bli bättre på att använda inpackning... så nej. Ingen märkbar kvalitetsförbättring på mitt barr, trots att jag kört nästan uteslutande aleppotvål det senaste (snart) året. Happ. Ska kanske gå tillbaks till Olaplex och Kerastase igen... eller prova några av Ida Warg's hårprodukter. Gillar ju hennes BUS (både den för ansiktet och mousserna), så kanske värt ett försök... Hur som helst, jag blev nöjd med både klippning och färg. Syns kanske inte så bra men det blev ganska mycket ljusare och mindre kopprigt. 
Från den lite blåsiga promenaden hem från centrum; 
När hem hängde jag en stund ute på altanen där jag började på en ny bok (Backmans Folk med Ångest). P hade varit duktig och rensat ogräs i rabatterna medan jag var borta, men satt nu och snackade med PB som var över en sväng igen. Jag käkade glass & slappade. Varmt och skönt i solen. Vy från solstolen;
Gick in när solen försvann från altanen. Somnade på soffan. Sov i några timmar och hade sen MEGAsvårt att piggna till igen. Tar alltid ca 2 timmar innan jag blir människa igen när tagit en tupplur, men kändes extra trögt i lördags.. skyller på proseccon. Käkade mackmiddag. Kollade lite på Schyffert på ettan och gick sen upp för att färga ögonbrynen. Kollade på tv i sängen, tvättade bort brynfärgen och somnade igen...
 
Frisören berättade förövrigt att de kanske ska flytta till nya lokaler utanför centrum (en bit ifrån faktiskt, i en ny helt ny byggnad) efter 30 år i samma lokaler (renoverade emellanåt dock, så känns inte sunkigt).  Tydligen kan inte centrumledningen svara på om det ens kommer att finnas ett centrum kvar om två år, så när det kom ett erbjudande om att byta lokal känner hon att det kanske är läge att byta... (särskilt som hyran för nuvarande lokalen är helt sjuk). Om de flyttar, kändes inte helt spikat, men om, så kan det ske redan i augusti. Har inga problem att gå lite längre för att fixa frippan, men jag hoppas verkligen att inte centrumet försvinner...
 
Åsa:

Snygg färg på håret, blev jättebra (både klipp & sling)!

Svar: Tack! Jag känner mig faktiskt nöjd (för en gångsskull) :)
Kattis

Anna:

Jag har Idas volume schampo (gula serien) och även everyday schampo (blå) , jag är nöjd med båda. Tycker håret känns rent längre och mitt hår som är självlockigt blir lockigt när jag använder dessa. Vissa schampon tar bort mina lockar på ngt märkligt vis men inte dessa. Mitt hår blev också väldigt torrt av aleppotvålen och min hårbotten blev alldeles sårig och mjällig så jag fick sluta med den, synd för det var ju en väldigt billig och miljövänlig lösning annars.

Kommentera inlägget här: