söndagsäventyr

Igår var det äntligen sol och lite varmt ute igen, hurra! P var iväg en sväng med sin mamma för att köpa nytt larm till henne och hennes man på förmiddagen (vid lunch) - och när han kom hem igen vid 13-tiden drog vi genast ut i solen igen för att ta pendeltåget till stor-stan (Sthlm). Jag hade bara på mig tunna kappan och frös inte ens. Vilken grej! :) Vi lekte turister och tog bussen till Kungsträdgården (ja, hade nog gått snabbare att gå, men hur ofta åker vi buss i stan?! Aldrig!) - och sen bytte vi till spårvagn och åkte ut mot Djurgården. Hade säkert varit jättehärligt att promenera omkring där i solen i några timmar, men vi hade ett annat mål; vi skulle nämligen gå på museum (ja, äntligen kom vi till skott - jag har ju bloggat om att vi varit på väg några helger nu). Vi (dvs jag som var "utflyktsledare") hade bestämt att vi skulle gå på Nordiska Museet, för där har vi inte varit någon av oss vad vi kan minnas (andra museum åkte man ju till tex som barn med skolan och så).
 
100 kronor kostar det i inträde (per näsa), så vi (jag) betalade och sen strosade vi där i några timmar, med kort avbrott för fika (som P fick betala eftersom restaurangen kunde bara ta cash och jag hade inga). Väldigt lugnt och skönt där (både på själva museet och i restaurangen). Vi kikade på alla utställningarna (läs mer här) och jag fotograferade en del (som man ju gör när man turistar ;)). Har dock inte orkat ladda över bilderna från systemkameran än, så ni får nöja er med mitt lilla instagram kollage i detta inlägg. Återkommer med fler bilder senare (om det är nåt att visa). 
När vi kände oss mätta på norrsken, lampor, mode, öl, smycken, Gustav Vasa och traditioner promenerade vi - efter en liten kik i museishoppen - bort mot djurgårdsfärjan och åkte till Slussen. Därifrån promenerade via Gamla Stan tillbaks till City. Kom på att vi kanske borde äta någonting och kikade förbi Griffins, men de har visst stängt på söndagar, så då gick vi till Vapiano Kungsbron istället. Upplevelsen där var väl lite si och så, men vi blev mätta och fick oss varsinn öl iallafall, och med det får man ju låta sig nöja ibland. Jag åt ricotta & spenatravioli för den som undrar. Och "Cheesecake Al Limone". Sen tog vi pendeln hem till förorten och däckade hemma i soffan. Bra dag ändå...
 
...även om vi inte hann (orkade) till ArkDes och/eller Fotografiska (som jag också hade på to-see listan för dagen). 
innovativaintentioner:

Nordiska är rätt pampig, imponerande byggnad. Iaf utifrån, har inte varit inne. Något du kan rekommendera?

Svar: Ja, jag tyckte det var rätt trevlig där - men det kostade som sagt 100 spänn per näsa att gå in, så det kanske finns lika trevliga museum som är gratis. :)
Kattis

Kommentera inlägget här: