fågel, björnbär och sånt

Jobbade hemifrån dag och fick sovmorgon till halvåtta. Sweet! Sov lite drygt åtta timmar alltså. Välbehövligt. På lunchen var jag ute och promenerade 4 km och blev plötsligt omflugen av en undulat (!!) som landade en bit framför mig. Stackarn, den har nog rymt någonstans ifrån. :( Jag gillar inte fåglar (särskilt inte undulater) och den verkade ändå inte intresserad av närmare kontakt, så var inte läge att försöka fånga in den (vet ändå inte vad jag skulle ha gjort med den om jag på något vis skulle fått tag i den)... Kollade efter den på tillbakavägen men den var inte kvar.. hade nog flugit mot nya äventyr... Otippat. Inte varje dag man möter en grön fågel menar jag. En snabb dusch + grötlunch när jag kom hem och sen tillbaks till jobbdatorn. 
 
Annars har jag haft halvårs-check-in med min chef idag och det känns som att jag är på spår, fick beröm för grejer jag gjort - men han vill att jag ska ta för mig mer & ta mer plats... "drive stuff". Jaja, vi får se. Tycker att min roll är lite oklar emellanåt. Fortsatte fixa med minnesboken till tyska kollegan som gick bort tidigare i somras. Förberedde tredje numret för nyhetsbrevet som jag är ansvarig för. Tog en paus och pysslade lite i solen på altanen. Vattnade tomaterna och så. Fyllde på vatten i fågelbadet. Konstaterade att stockrosen har deppat ihop och att det verkar bli lite björnbär men i stort sett inga äpplen i år. Krusbärsbusken är full av plockade bär. 
När P kom hem från jobbet (eller från nån kurs/planeringsdag eller vad det var han hade inne i stan idag) drog vi till Ica för att handla. Gjorde först ett stopp på återvinningsstationen för att kasta plast- & pappersförpackningar + tomglas. Fattar inte hur det kan bli så mycket på så kort tid...! Till middag blev det potatisbullar, lingonsylt (och lite keso för mig) + lite morötter. Inte superfestligt kanske, men gott. P's syrra (plus sambo & ett av de två barnen) kom förbi för att hämta sin nyckel (som vi hade för att vi vattnade hos dem förra veckan) och jag kollade på säsongsfinalen av Ernst. Nu är jag lite trött men tänker att jag kanske ändå orkar läsa ut en bok...
 
eller så kollar jag på netflix... (pallar inte fler uppdateringar terrordåd och annat elände så jag kopplar bort en stund...)
 
Åsa:

Känns ofta som när chefer vill att man ska "ta för sig mer" så betyder det att man ska vara mind reader och göra grejer som de tycker man ska göra fast de inte talat om vad det är. Jag är iaf sådan att jag vill ha klara direktiv, inget flum och definitivt inte "hitta på egna arbetsuppgifter", det blir sällan särskilt lyckat.

Vem ska ha minnesboken över tysken?

Svar: Mm, här är det nog mer att han vill att jag ska våga "köra över" (eller kanske mer strunta i) om jag tar över saker som andra TROR att de borde göra.... Har tex lite svårt att kliva över / på min chefs chefs Exec Assistant för jag vill inte hamna på hennes svarta lista men när jag väntar på henne så tar det ibland lite för lång tid.. (alt blir inte som vi tänkt). Aja. Får se om det går att hitta en balans.. svårt bara när man inte träffat folk att veta hur de egentligen är / reagerar på grejer... Boken ska skickas till hans fru & fam...har beställt den nu, håll tummarna för att den inte blev apful..
Kattis

innovativaintentioner:

Så sade min föra chef till mig också på ett utvecklingssamtal, att jag gjorde ett toppenjobb, var omtyckt av kollegorna men att jag skulle ta för mig mer, ta mer plats. Jag har analyserat och kommit fram till att det har med ens personlighet att göra. Jag är inte typen som vill synas, höras, ta plats och ta för mig. Jag kommer aldrig att bli det heller. Man kan göra ett fantastiskt bra jobb ändå. Punkt.

Svar: Ja, jag är likadan; är hellre del av en grupp eller jobbar i bakgrunden, utan behov att synas & höras. :) Är gärna ansvarig för "comms" men vill inte prata / presentera (så skönt att jag har Michele på HR som inte har några problem med att göra det åt mig haha). :)
Kattis

innovativaintentioner:

Japp, förstår dig helt. Konstigt nog trivs jag sjukt bra i min roll som jag har nu som är en väldigt social roll där alla frågar mig om saker hela tiden. Jag står ofta i centrum så att säga. Jag är den som har koll på lite av allt på kontoret. Jag är den som "bestämmer" på kontoret som en kollega sa skämtsamt nyligen haha. Men som du skrev så vill jag också gärna ta ansvar, men inte stå och prata inför stora möten tex. Jag trivdes tex inte alls som teamledare för städpersonalen förut, jag är inte alls en ledartyp. Meeeen så kan det bero på att vi är kräftor eller vad tror du? :)

Svar: Helt klart för att vi är kräftor :) Gillar också vara den som VET och KAN grejer, som folk vill fråga.. men om nån vill att jag ska stå inför grupp och presentera / prata så kryper jag in i skalet.. hahaha. :)
Kattis

Kommentera inlägget här: