grön-blå (röd)

Gjorde det här testet och blev grön
 
Grön – så här är du:

Folk gillar dig! Det beror på att du är vänlig, omtänksam – och nästan alltid säger ja. Det är såklart positivt, men akta dig för att tacka ja till för mycket. Du måste också hinna med.

Du ogillar konflikter och försöker snabbt medla om du hamnar i trubbel med någon. Överlag är du väldigt mån om andras känslor och reaktioner, men se också till så att du tar hand om dig själv.

Tänk på det här:
Folk har lätt för att tycka om en person som är grön, men ibland kan det bli för mycket av det goda. Ta inte så mycket hänsyn att du irriterar andra, som tycker att du borde stå mer upp för dig själv och säga vad du tycker och vill ha.

Ha ett tydligt mål med varje möte och se till att styra mot det. Lämna inte över rodret till kunden om det är du som har bett om mötet. Se till att inleda rätt, ställ gärna frågor men ta tillbaka initiativet så du får med allt som du ville ta upp.

***

Sen gjorde jag det här testet och blev blå

Blues have distinct preferences and have the most controlling personality. Their personal code of ethics is remarkably strong and they expect others to live honest, committed lives as well. They enjoy sharing meaningful moments in conversation as well as paying close attention to special life events (e.g. birthdays and anniversaries). Blues are dependable, thoughtful, and analytical; but can also be self-righteous, worry-prone, and moody. They are "sainted pit-bulls" who never let go of something or someone once they are committed. When you deal with a BLUE, be sincere and make a genuine effort to understand and appreciate them.

* * *

Och ja, jag tror båda stämmer. Fast efter att ha läst boken så skulle jag säga att jag är grön-blå med stänk av rött. Inte så att jag är ledare, inte på något vis, men så att jag är otålig, inte alltid orkar läsa sista punkten på listan innan jag börjar (jag börjar läsa men orkar oftast inte riktigt hela vägen). Orkar inte med långrandighet och vill att saker ska gå fort (inte alla med vissa). Hatar långsamt. Möten som bara går 'on and on' utan att man kommer fram till något. Hatar dock att tävla och har lite svårt att ta plats. Gillar att hjälpa andra. Vill inte vara den som presenterar grupparbetet. Vill inte stå i centrum. Behöver stor privat zon.  Delar gärna ros med andra som hjälpt till. Blir irriterad på folk som tjatar om att det var bättre förr och inte pallar förändring. Pessimist som blir irriterad på andra pessimister.  

Självständig introvert lagspelare typ? I skolan ville jag inte leda grupparbetet. Men om ingen annan klev fram, så gjorde jag det ändå. Motvilligt men hellre än att bara vänta. När jag ska skicka nyhetsbrevet på jobbet så jobbar jag ganska länge med formuleringarna och med att läsa igenom och få det rätt. Tills jag når en gräns och bara inte orkar med samma text längre och bara skickar iväg och tänker att jag får väl skicka ut en korrigering senare om något skulle råka bli fel?

Kommentera inlägget här: