10-årsjubileum

Slog mig just att det är 10-års jubileum för kubben i år, det är så klart därför det är guld-tema. :) Så här skrev jag i min första blogg (livet runt 30 där jag bloggade som misscalculation om ni minns?) om den 25 augusti 2007; 
 
**********

Mycket trevlig kubblördag

Var i Bålsta och spelade kubb igår. Mycket trevligt! Mina kompisar A och T kläckte för några veckor sedan den briljanta idén att vi naturligtvis måste avsluta sommaren med ett årligt kompiskubbmästerskap. Detta var första året, men blir förhoppningsvis en trevlig tradition.

Vi var 14 pers som spelade och vi körde en-mans-kubb med poolspel där alla mötte alla inom gruppen och ettan och tvåan ur varje pool gick vidare till slutspel. Vi hade 4 kubbspel och körde två 3-pooler och två 4-pooler. Jag hamnade i en 3-pool och fick möta mitt ex och en kille till (poolerna bestämdes genom lottning). Enklast möjliga regler kördes för att matcherna inte skulle pågå i evighet. I min pool vann vi alla varsinn match så för oss blev det utslagskast. 6 pinnar, 5 kubbar, vinnare blev den som hade ner flest kubbar.  Helt otippat gick jag och vann min pool genom att få ner 2 kubbar!!! :))) Exet blev tvåa.

Lottning avgjorde sedan vilka av de ettor som gått vidare som skulle möta vilken tvåa (man fick inte möta någon från samma pool). Jag fick möta T och blev tyvärr utslagen. Sedan käkade vi lite grillad korv och drack lite (mer) öl och cider innan det var dags för semi och final. Finalen gick – precis som väntat – mellan T och M. M vann. Girliewin! Tjohooo! T är kanske världens sämsta förlorare så han var lite puttrig ett tag, men det gick över när han dragit i sig sin andraplatsvinst – en liten flaska skumpa. Haha. M fick en stor flaska skumpa och en liten vandringspokal som hon får ta med sig till nästa års spel.

Kan verkligen rekommendera detta, det var fantastiskt roligt! Dra ihop ett gäng, boka en solig dag och kör! :)))

**********

Mer om igår…

 

Först spelade vi ju som sagt kubb. Spelet drog igång vid tretiden eller så. Sen käkade vi korv. Sen spelade vi lite mer kubb. Sen drack vi. Vin, öl, cider, whisky, kaffe – you name it. Strax före halvsju pratade jag med P. Då satt han på pendeltågsstationen hemma och väntade på tåget. Jag lånade A’s cykel och hojade bort till pendelstationen för att möta upp honom. Innan dess hade jag gett en lite heads-up till exet om att P var på ingång och bett honom ta det lugnt med ”ta hand om henne, det är en bra tjej pratet” som jag visste skulle komma.. Vin och cykling går lite sådär ihop. Var lite vingligt, men det gick bra. Hade heybrooklyns cykelincident-inlägg i minnet och cyklade försiktigt… Vid elva tiden bestämde vi oss för att trots allt ge oss ut på byn för att gå på Rickards.  Gick med dit mest för att L ville, hon har aldrig varit där. Där var det lika trångt och drygt och tråkigt och buffligt som jag mindes. Fast P var ju med så det var trevligt ändå. Stället var tråkigt, sällskapet mycket trevligt.

Vid ettrycket bestämde vi oss för att det var dags att åka hem. Ringde lokala taxibolaget. De kunde inte hjälpa oss. De hade tre (3!!!) bilar ute på stan en lördagkväll och kunde absolut inte avvara en bil för att köra oss hem. Ringde taxi Stockholm. De hade inga bilar i närheten och hänvisade till Kurir och 020. Hos 020 var det konstant upptaget. A provade att ringa lokala bolaget igen för att kolla hur lång väntetiden var om vi skulle åka med dem. 45 min eller mer. Försökte desperat komma på numret till norrvästbolaget. Ingen lycka. Kom inte ens på vad bolaget heter.. Väntade i Kurirs telefonkö i säkert en kvart. Fick äntligen tag i växeln. De hade en bil ”i krokarna”. Den skulle släppa någon om 6 min. Allmänt jubel! Gick 10 min. Chauffören ringde och undrade var vi var. Jag förklarade. Han ringde igen. Jag förklarade igen. Och så äntligen – äntligen! – kom bilen. Allmänt jubel igen. Chauffören var inte helt nöjd med växeln. Han hade inte alls varit ”i närheten”. Han hade varit i Kallhäll. Haha. Nåja, han tinade när vi alla hyllade honom och kallade honom kvällens hjälte för att han kommit och räddat oss från landet. Hehe. P somnade i bilen. Bra så. Han skulle upp och jobba idag. Fy 17. Nåja, det gick bra, men pigg som en pelikan var han inte.  

**********

Den snygga vandringspokalen har hängt med varje år. :D Just denna bild är tagen 2009.

 

Några bilder tyvärr finns inte kvar i gamla ab-bloggen sedan jag var tvungen att migrera över den till wordpress, och jag tror de gamla bilderna försvann när en gammal hårddisk kraschade, så jag har bara ett par jättekassa bilder från första året tyvärr. Synd, men kul att bloggminnena finns kvar iallafall - och att det blev som A och T tänkte sig, en årlig tradition, av detta.  

Kass bild från 2007; 

 
ps: jag och P träffades ju i augusti, så det var ganska modigt att hänga med ut på landet och träffa mitt gamla gäng så där.. ;D
Kategori: Taggar: kubbmästerskapen
Sofia:

Åh vad roligt att läsa, minns det som om det var igår. Mer nostalgi😊

Svar: :)
Kattis

Kommentera inlägget här: