resan till NY (del 1)

Vår resa till New York började torsdagen den 9:e mars 2017. Vi hade bokat direktflyg från Arlanda till Newark och planets avgångstid var satt till 12:20 med ankomst 15:20 lokal tid. Eftersom vi hade valt att lyxa till det ordentligt genom att boka business-biljetter så åkte vi hemifrån ganska tidigt för att vi skulle hinna njuta av att hänga lite i business-loungen på Arlanda. Redan vid 9-tiden kom taxin. Ganska bra tid ändå för då hann vi i godan ro packa det sista, plocka undan hemma och vattna blommorna och allt det där ni vet. När vi lämnade av bagaget vid droppen blev vi ombedda att gå i hyfsat god till till gaten eftersom en av oss skulle vara tvungen att genomgå någon form av extra säkerhetskontroll. "Suck" tänkte jag eftersom jag var HELT säker på att det var jag (men det visade sig senare vara P som blev kollad). Jag köpte mig en ny bok på pocketshop för presentkortet jag fick av min chef gör någon månad sedan (för att hon fått böcker av mig som hon inte behövde lämna tillbaks). Sen gick vi bort till loungen och installerade oss där. Käkade lite frukost och bara tog det lugnt. P passade på att ta resans första öl också, för det hör ju till (för vissa, jag höll mig till kaffe, juice och bubbelvatten :)).
Planet var lite försenat, så vi kom i väg lite senare än tänkt (kanske vid 13), men piloten lyckades köra igen den tiden, så vi landade som tänkt. Som jag nämnt tidigare så är ju att flyga business "da shit" när man som jag kan bli lite stressad av stökiga / omständiga människor och begränsade utrymmen där man inte kan gå ut när/hur man vill. Så himla härligt med lite välkomstbubbel/juice juice, varma handdukar, bra utrymme (liksom helt egen space) och konstant flöde av mat och dryck med bra filmer och serier på skärmen. :) Jag och P satt på rad 3, i mitten, så liksom bredvid varann även om vi hade varsitt eget "bås". Vi flög förövrigt samma plan som Beatrice Ask och en annan politikerdam som jag inte kan namnet på. De flög inte business. 
 
Jag kollade på två filmer på resan ner; The Accountant med Ben Affleck och Anna Kendrick och Jack Reacher Never go back med Tom Cruise och Cobie Smulders. Båda var okej (men jag tycker fortfarande att Tompa är felcastad som Jack Reacher.. stämmer inte alls överens med min bild av Reacher baserat på böckerna). Sen hann jag börja på första avsnittet av Westworld också (men hann inte klart pga flygningen gick SÅ himla fort?!!). Business can do that to you (bara en sån sak som att det var fönster på toan?). 
 
glömde visst fota efterrätten, men jag valde pistageglass för den som undrar  :)
Hursomhelst, vi landade nästan planenligt till 18 grader och sol (!!). Passkontrollen & tullen gick hyfsat smidigt (fick lämna fingeravtryck och foto plus tulldeklaration) och precis när vi kom till bagagebandet kom våra väskor åkande, bredvid varann. Snacka om flyt! Vi tog oss bort till flygplatståget, köpte biljett till Penn Station i en sån där maskin (kostar 13 dollar per näsa), åkte de tre stationerna med flygtåget till "riktiga" tågstationen, tog tåget till Penn New York (också tre stationer - obs hoppa inte av vid Penn Newark som är första) och kom upp till världen vid korsningen 7th Avenue / 34th street (tågbiljetten täcker alltså båda tågen, väldigt smidigt - på flygplatståget blippar man koden som finns på biljetten i spärren och på "riktiga" tåget var det en konduktör som kollade (och tog) biljetten).
 
Vi var lite disorienterade och gick först åt fel håll i värmen, men fann oss sedan och gick bort mot 29th Street där Ace Hotel ligger. Checkade in, åkte upp till 6:e vånignen och installerade oss i rummet (som alltså var 618 och hade utsikt mot 29th street och Empire State Building). 
Hade ju typ inte gjort annat än ätit på planet, så vi var inte särskilt hungriga och ganska trötta (sov inget på planet) och klockan var ju ändå ganska mycket svensk tid (som kroppen fortfarande var inställd på) - så vi struntade i att sticka ut och kolla omgivningarna & stannade istället på rummet och boade in oss. Somnade tidigt (New York-tid sett). Väldigt skön säng btw - och välfylld minibar som synes. 
och det var första dagen - eller ja, ankomstdagen i/till new york det. i nästa inlägg kommer lite om första riktiga dagen. 
 
Edit: Menyerna på planet såg ut som följer; 
 
känns som att de här NY-inläggen eventuellt kan komma att bli ganska långa... pallar ni?
Kategori: Semester Taggar: 2017, NewYork;
Sofia:

Absolut, älskar att läsa om resor/hotell/resturangbesök! Jag har ju inte instagram heller så kul med mycket bilder.

Svar: Då kör jag på! Den som inte orkar får hoppa över de inläggen. Skriver ju lite för att komma ihåg själv också. Kul att kunna gå tillbaks om några år och se hur det var. :)
Kattis

Åsa:

Jajjamen! Vi pallar mucho :)

Svar: Bra det. Är ju inte jättespännande historier jag har att bjuda på men kanske kul att läsa ändå (hoppas jag). ;)
Kattis

A:

Ja!

Svar: :)
Kattis

innovativaintentioner:

Asnajs med business class! =)

Svar: vill inte flyga nåt annat nu, hahaha
Kattis

Kommentera inlägget här: