gardinvägg

Japp, då var fingerkrokarna inköpta (variant med hög fästpunkt från IKEA  till de inre gardinerna och sorten med lägre fästpunkt från Bauhaus).  Jag tvättade, lade upp och strök vita gardiner igår (billiga Vivan  från IKEA) som P hängde upp -och sen sladdade vi in på Mio tio i åtta (tio mintuter innan stängning alltså) och spontanköpte en mörkare variant (mörkläggningsvariant faktiskt) att ha ute på ändarna av skenan. Vi ville ha det lite "hotelligt" så där ni vet? * (iallafall lite mer än det var innan...). Innan Mio var vi på IKEA (för fjärde gången på 3 dagar) och spanade på deras Marjun (som var slut eller iallafall inte fanns ute) och köpte en ljuslist som P smackade upp på gardinskenan, innanför gardinen så man kan få till lite spännande belysning också (färgerna som ljuslisten bjöd på var inte helt i linje med vad vi önskade men tills vi har råd att köpa en dyrare variant så får det vara så).
 
Tycker jag lyckades ganska bra med att få till längden? (sydde upp 13 cm)
 
Jag hade tänkt att vi skulle köpa 4 längder av de mörkare längderna, men det fanns bara två och sett så här så tror jag att det räcker. Det blir ju rätt insynsskyddat bara med de vita och vi ska ju inte sova i vardagsrummet. Bara skönt att kunna dra för lite om man vill.. särskilt om kvällarna när det är mörkt ute och ljust inne.  Annars har vi ifråndraget för att få in ljus. Hoppas det inte blir för tajt med nya möblerna sen bara (det var därför vi inte hade så här innan.. för att soffan för var för stor / gardinerna inte kunde hänga fritt).
 
De mörka (grå) gardinerna behövde jag inte sy upp alls. Sweet! (hade ju vit tråd i maskinen så hade ju blivit jobbigt att byta.. ;))
 
Ja, det är så långt vi kommit med projekt "spontantinfall att göra om i vardagsrummet"..  :) Triggat av en sittgrop i gamla soffan i kombination med ett "kolla vad som finns-besök" på IKEA och ett försök att bli av med gamla soffan på Blocket (som ju som sagt föll väl ut.. knappa två timmar tog det och då var halva tiden restid för köparen).  Så kan det gå. Imorgon kommer IKEA leveransen med nya möbler. Har ingen aning om hur det kommer att se ut (vi köpte lite på känsla så där) men jag lär ju äterkomma i frågan... stay tuned. 
 
 
* plus att jag vill kunna dra för så att jag kan sitta i soffan (ja, just nu har vi ju ingen men sen..) i vardagsrummet utan att folk som står på farstukvisten och o-ombett ringer på dörren ser mig. 🙃
Aurora:

Härligt! Jag har samma uppsättning gardiner i sovrummet, otroligt praktiskt att kunna få ljus utan insyn. Har ju en walk in closet som hänger ihop med sovrummet så man byter ju om en del där också, så hela väggen har just så; vita tunna och svarta mörkläggning.

Svar: Ja, jag blev verkligen supernöjd med detta :)
Kattis

Kommentera inlägget här: