warszawa del 3

Tisdagen i Warszava började ungefär som måndagen, med frukost nere i frukostmatsalen runt 9. Mmm.. hotellfrukost...

Sen stack vi ut på stan med siktet inställt på Botaniska trädgården. Det var en bit att gå och redan väldigt varmt, men vi var ju där för att se staden och hur göra det bättre än till fots? Gick bland annat förbi dessa tre (bara två på bilden dock) stora kandelabrar som vi också såg från bussen dagen innan.

Framme!

Tror det kostade 12 zt per näsa att gå in.
Där var lummigt, stilla och fint. Hyfsat stort också. Inte som det där lilla fjuttset vi såg i Miami tidigare i år.. ;)

Vi spenderade kanske en timme eller så där inne innan vi kände oss klara och promenerade tllbaks med siktet på Gamla Stan.

Promenerade förbi Ronald Reagan monumentet och Amerikanska Ambassaden.

Förbi palmen (som ju alltså inte är äkta utan konst) igen.

Sen blev P plötsligt akut hungrig igen - och jag var inte det (så dåligt synkade), så vi stannade bara vid en liten butik där han köpte en cola och ett par Twix att snacksa på vid en bänk. Ja, det brukar räcka så - och det gjorde det. Sen vidare mot gamla stan (med lite turistande på vägen).

...och med kort stopp så att jag kunde gå på toa här (det kostade en slant och var rent).

Framme! Och ja, det är ju här någonstans man tänker att det ändå hade varit värt att ta med systemkameran... men nej, nu gjorde jag ju inte det så... tråkiga mobilbilder it is. Sorry.

Som väntat mest turister där.
Nu hade klockan slagit beer o'clock och vi hade avverkat en bra bit  (med några stopp) och ganska många steg...

...så vi slog oss ner på första bästa uteservering med ledig plats. Det blev Pod Samsonem.

På vägen tillbaks mot hotellet stannade vi och spanade in The Little Insurgent, bara för att...

I avdelningen statyer/monument hann vi även beta av detta under vår promenad;

Väl tillbaks på hotellet kunde vi konstatera att vi båda fått lite färg under dagen. Jag hade bränt näsan. :/ Tog en välbehövlig dusch och sen var jag tvungen att vila, dricka vatten och äta lite jordnötter en stund. Passade på att läsa ut min bok.

Vid sextiden började det kurra i magen så då begav vi oss ut igen i jakt på föda. Orkade inte gå så långt pga ont i fötterna och lite trötta på solen, så vi hamnade på Fridays.

P tog en burgare till sin öl. Jag valde fish'n chips och bara vatten till att börja med. Fast sen ångrade jag mig och tog in en frozen strawberry daiquiry (tror jag det var.. nåt med frozen och strawberry iaf :)). Både mat och drink var helt ok och serveringen var bra - tills vi skulle betala. Då var det lögn och förbannelse att försöka få kontakt.. så till den milda grad att jag övervägde att bara gå.. Men till slut kunde vi göra rätt för oss. Hatar när det blir så. Så nonchalant. Var ju inte direkt rush heller, vilket gjorde det ännu mer irriterande. Blev inte mycket dricks där inte.

Travade ändå till slut tillbaks mot hotellet.

Tog hissen upp till rummet men kom på att vi inte inkasserat våra gratisdrickor i lobbybaren ännu (ingår när man bokar business rum), så vi åkte ner igen. Var ju inget jätteutbud på gratislistan men en varsinn liten öl kunde vi ta iaf. Så då gjorde vi det. :)

...och satt och lyssnade på ett gäng britter som drack lite öl innan de gick vidare in i restaurangen.

och där någonstans var det läge att göra kväll eftersom vi skulle upp hyfsat tidigt dagen efter för att åka hemåt igen.

Kategori: Semester Taggar: 2018, polen, semester;
innovativa intentioner:

Gamla stan såg mysig ut med kullerstensgator, marknadsstånd och små butiker. Är det billigt att shoppa där?

Svar: Ja, skulle säga att det generellt är rätt billigt där ja. Nu shoppade vi ju inte tokmycket direkt men det vi köpte, några klädesplagg, mat och öl var billigare än hemma. En Big Mac meny (vanlig, till P) plus en liten milkshake gick på totalt 60 spänn. Inte aktuellt för dig men bara som prisjämförelse.. En stor öl, en cola, en stor flaska vatten och två pizzor gick på 72 polska pengar (typ gånger 2.50 för svenska) - plus lite dricks. Ca 200 spänn kanske.