ekologisk hårvård

Som ni vet gick jag för några veckor sedan över från att tvätta håret med vanligt shampo och balsam över till no-poo metoden med att tvätta med Aleppotvål och skölja med antingen en blandning av äppelcidervinäger (ÄCV)/vatten eller hibiskusinfusion (torkad hibiskus som får dra i varmt vatten).
Tänkte jag skulle skriva lite om det, men först lite bakgrundshistoria:
Jag fick hår sent som liten - så sent att jag tror min mamma började undra om jag alls skulle få något - men till sist kom det ju äntligen lite ändå. Inte så mycket här ännu dock; 
Men nu så! (det svallet, haha!)
Nä, något svall har det aldrig varit tal om, bara tunna fina strån och tyvärr inte i någon större mängd, men ändå av rätt ok kvalitet. 
När jag var 12-13-14 eller så gjorde min kompis brorsas fru ljusa slingor på mig för första gången och sedan dess har jag nog ljusat upp hos frisören mer eller mindre regelbundet, de senaste 10-15 åren minst ett par-tre gånger om året. Back in the day permanentade jag ju barret flera gånger också, för det var ju populärt då, framför när jag gick i mellan- & högstadiet, men även senare. 
Efter cancerbehandligen 1995, när jag tappade det mesta av håret och snaggade av resten, hoppades jag att håret när det växte ut igen kanske skulle komma i helt annan kvalitet - men nej, det blev ju ganska precis samma, fast kortare dårå. 
Före:
Efter (när det hade vuxit ut till någon form av frisyr igen och kortisonsvullnaden äntligen lämnat fejset fy faen vad svullen jag var när det var som värst):
Mina oregelbundna frisörbesök har jag varvat med diverse hemmatoningar och inpackningar. Hos frisören har jag köpt diverse märkesprodukter för att sköta om håret; "bra / fina" produkter från Kérastase, Olaplex och Kevin Murphy - och ibland har jag "fuskat" genom att använda schampon och balsam från livsmedelsbutikerna. Som så många andra. Men nu tycker jag, trots alla snajdiga produkter - och tillskott (som priorin, silicea, nutrition by hårologi) och kurer att min hår mår rätt kasst. Det är sprött, växer dåligt, går av och känns ännu tunnare än vanligt. Det har ju som sagt aldrig varit särskilt "starkt" men på senare år, typ sedan 2014 (om inte förr) har det tunnats ut och blivit ännu torrare och liksom känsligare än tidigare.  Det gick liksom att "fluffa upp" mer förr (bild från 2013); 
Efter cancerbehandlngarna lyckades jag faktiskt få håret att orka växa ner en bit nedan för axlarna, men på senaste tiden känns det som att ner till precis under öronen ungefär är hårets maxlängd, att det liksom inte riktigt orkar längre än så. 
2012:
2019
Åldern gör ju sitt till kan man anta, men riktigt så här ska det inte vara tänker jag; bättre än så här, som det känts första halvan av detta året (då det varit ännu värre än tidigare), borde jag kunna få mitt hår att må och kännas. Håret framtill har ju växt dåligt i länge - det är lite bättre bak i nacken, men att säga att det växer i rasande fart vore ju en ren överdrift - men nu har håret fram dessutom börjat gå av, så det känns som att något måste göras. SÅ - jag bestämde mig för att  hoppa på "Aleppotvålståget"
Gjorde en sista tvätt veckan innan jag började genom att då tvätta med vanligt schampo, men strunta i balsamet och skölja med ÄCV/vatten. Då mest för att se om det är sant att man kan reda ut håret utan att ha haft i balsam och bara skölja med ÄCV. Mitt hår blir, trots att det är så kort, lätt tovigt, så jag tänkte att om jag ska byta så måste det funka utan balsam, och ja - det gör det ju! Och ja, dofterna går att vänja sig vid! 
Jag tvättade redan sedan tidigare håret max två gånger i veckan (för att inte slita på det i onödan) och kan redan nu nöja mig med en gång per vecka. Om det känns ofräscht mellan tvättarna sköljer jag det antingen med bara vatten, eller så kör jag (som idag) med surskölj (oftast då äppelcidervinäger som jag blandar med vatten och sen sköljer med). Kanske jag kan glesa ut ytterligare så att jag tvättar ungefär var 10.e dag, vi får se. Nu under sommaren försöker jag dessutom låta håret vila helt från värmeverktyg. Förut när jag åkte in till kontoret blåste jag det med hårblås/varmluftsborste varje dag men nu när jag mest jobbar hemifrån mer sällan. Under ledigheten har jag försökt låta håret bara självtorka eller så har jag blåst med kallluft. Brukar ju vilja forma håret och blåsa topparna inåt annars, men nu har jag struntat i det. Inte lika snyggt, jag behöver värme för att forma håret som annars styrs av en virvel bak, men äh, just nu kör jag på "sommarsunk"-looken...  Jag har ju gjort ett eget ekologiskt värmeskydd enligt det här receptet som jag kan använda sen om/när jag behöver värme.
Har faktiskt gjort värmeskyddet två gånger, första gången med vanligt sheasmör och andra gången med doftfritt sheasmör. Pallade inte doften, så var tvungen att göra om... (trial and error...).  Utöver att jag dragit ner på värmestyling har jag också investerat i nya hårborstar + kam. Använde förut en vanlig pigg-borste (wet brush) men den har jag nu dumpat (den hade gjort sitt). Istället använder jag en äkta svinhårsborste för borstning av torrt hår, och en utredningsborste (liten paddelborste) med träpiggar eller en utredningskam för att reda ut tovor i torrt eller vått hår. 
Jag har ju rätt nyligen börjat så jag märker ingen jätteskillnad ännu och jag vet inte om det kommer att bli någon skillnad heller, men jag tänker att vi kör lite "före"-bilder så kan vi jämföra om några månader eller så.. Har inte klippt mig sedan i januari men P har toppat lite (förra veckan) för att få bort eventuella kluvna toppar. Bilderna är från idag efter dusch och surskölj + utredning: 
Efter kallblås:
Mycket babyhår och hår som gått av framtill:
Särskilt tunt här på höger sida fram:
Ingen volym / hårmängd att tala om...
Så här ser det ut när håret fått "bara vara" en stund: 
Ja, det var väl allt för nu. Tänkte skriva ett inlägg om de produkter jag provat att göra själv sen också om / när jag orkar (och ni orkar läsa). Orkade ni ens hit? Blev lite längre än jag tänkt... 
 
och jag vet.. det är ingen logik riktigt i censureringen av bilderna.. men jag orkade inte riktigt... 
 
Kategori: Skönhet Taggar: hair, hår;
Åsa:

Jag orkar läsa! Intressant! Och bilden fr 2012, var det utgångskvällen som vi avslutade på Donken där du blev raggad på? :)))

Svar: Haha, ja det är det nog då ja! :D Det är iaf du som har fotograferat. :)
Kattis

Kommentera inlägget här: